Blokada premium: jak wyłączyć, lub odblokować płatne SMS w różnych sieciach?

Otrzymujesz niechciane SMSy premium, za które musisz słono płacić? Najwyższa pora je wyłączyć. Przygotowałem dla Ciebie zestaw wskazówek, które pomogą Ci zablokować usługi o podwyższonej opłacie w niemal każdej sieci (Plus, T-Mobile, Orange, Play).

Co to są usługi premium rate?

Usługi Premium Rate to usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacie, zazwyczaj znacząco obciążające rachunek. Mogą mieć charakter zarówno przychodzący, jak i wychodzący.

  1. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z subskrypcjami, gdzie klient cyklicznie otrzymuje płatne SMSy lub MMSy.
  2. W drugim – koszty zależą od długości wykonanych połączeń i liczby wysłanych wiadomości.

Z wyższymi stawkami możemy się spotkać zarówno w przypadku połączeń głosowych, jak i SMSów i MMSów. Zadaniem tych usług jest dostarczenie klientowi płatnych materiałów (dzwonki, tapety, gry, pogoda) lub różnego rodzaju rozrywek (loterie, czaty, wróżby). Wysyłając wiadomość na specjalny numer, można również zapłacić za umieszczenie ogłoszenia lub wesprzeć fundację.

Usługi Premium działają na numerach specjalnych (chodzi o numery 4-, 5- i 6-cyfrowe lub rozpoczynające się od 7xy). Ich organizatorami zwykle nie jest operator a dodatkowy podmiot. Aby dowiedzieć się, jaka organizacja stoi za danym konkursem, lub prenumeratą, warto wejść na stronę Urzędu Komunikacji Elektronicznej i skorzystać z tamtejszej wyszukiwarki.

Niejasne komunikaty ze strony usługodawców sprawiają, że wiele osób decyduje się na kosztowne subskrypcje nieświadomie (np. pierwsza wiadomość jest darmowa). Brak jasnych informacji o sposobach rezygnacji z prenumeraty i niechęć operatorów do współpracy z konsumentami tylko pogłębia problem. Oszuści generują wielomilionowe zyski, a klienci czują się bezradni.

Polskie prawo telekomunikacyjne wymusza na operatorach blokowanie płatnych treści po przekroczeniu progu 35 zł w danym okresie rozliczeniowym. Jeśli takie ograniczenie wydaje Ci się zbyt mało rygorystyczne, możesz je oczywiście zmodyfikować. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak wyłączyć płatne SMSy u czołowych polskich operatorów (Plus, Orange, Play i T-Mobile). Blokada jest oczywiście odwracalna. W każdej chwili możesz wrócić do korzystania z tych usług.

Jak wyłączyć SMSy premium w Orange?

blokada sms premiumOrange na swoich stronach zachęca do świadomego korzystania z usług premium. Jeśli zdarzyło Ci się dostać wysoki rachunek za usługi elektroniczne, być może warto zablokować dostęp do nich. Pomarańczowy operator ma w tym zakresie bardzo bogatą ofertę:

  •  limit na usługi premium  – ustalasz próg, powyżej którego połączenia i SMSy premium będą blokowane. Należy wysłać SMSa o treści LIMIT <kwota> pod numer 80603, lub wejść do aplikacji Mój Orange i odnaleźć sekcję Umowy, urządzenia i usługi dodatkowe > Pakiety i usługi dodatkowe > Blokady.
  •  blokada SMSów premium wychodzących i przychodzących  – blokada odbywa się za pomocą aplikacji Mój Orange. Należy odnaleźć sekcję Blokady. Posiadane subskrypcje można również czasowo zawiesić.
  •  blokada dostępu do serwisów premium  – istnieje możliwość całkowitej blokady dostępu do serwisów o podwyższonej płatności. Najwygodniejszym sposobem aktywacji ograniczenia jest aplikacja Mój Orange.
Innym sposobem na zablokowanie, bądź odblokowanie SMSów premium w Orange jest kontakt z konsultantem. Klienci indywidualni są proszeni o dzwonienie na numer *100, lub 510100100. Za połączenie może zostać pobrana opłata.

Jak wyłączyć SMSy premium w Plusie?

Opłata za jednego specjalnego SMSa może sięgać nawet 72 zł, więc nic dziwnego, że wiele osób zastanawia się, jak wyłączyć usługi premium rate w Plusie. Aby ograniczyć wydatki, wystarczy wysłać bezpłatną wiadomość na numer 2601. Obecnie istnieją 3 sposoby na poradzenie sobie ze zbyt wysokimi rachunkami:

  •  kontrola wydatków poprzez ustalenie progu kwotowego  – użytkownik określa maksymalną kwotę jaką jest skłonny wydać na usługi premium w jednym okresie rozliczeniowym. W Plusie jest dostępnych 7 progów: 0, 35, 50, 75, 100, 200 i 500. Wybierz najbardziej odpowiadający i wyślij wiadomość o treści ZABLOKUJ <kwota>.
  •  określenie maksymalnej ceny za jednego SMSa  – aby rozpocząć konfigurację tego ograniczenia wyślij wiadomość o treści LIMIT SMS <kwota>, lub LIMIT MT <kwota> (dla subskrypcji). W odpowiedzi operator prześle Ci propozycje dwóch progów. Należy potwierdzić aktywację blokady, odsyłając wiadomość z wybraną kwotą.
  •  ustalenie blokad rodzajowych  – najprostszy sposób na blokowanie SMS premium w Plusie bez utraty dostępu do połączeń specjalnych. Aby uniemożliwić wysyłanie tego rodzaju wiadomości, prześlij hasło LIMIT SMS 0. Jeśli chcesz wyłączyć subskrypcje, czyli SMSy i MMSy MT, wyślij LIMIT MT 0.
Dodatkowych informacji o tym, jak zablokować płatne SMSy w Plusie należy szukać w Biurze Obsługi Klienta. Konsultanci pomogą Ci wyłączyć wszystkie niechciane SMSy marketingowe.

Jak wyłączyć SMSy premium w Play?

jak zablokować płatne smsyOpłaty za SMSy premium potrafią wymknąć się spod kontroli, dlatego operatorzy komórkowi zostali zobowiązani do dostarczenia narzędzi kontrolujących tego rodzaju wydatki. Jeśli jesteś klientem Play blokada usług premium będzie zaskakująco prosta. Poniżej omawiam rodzaje dostępnych blokad:

  •  blokada przychodzących i wychodzących SMSów premium  – aby zablokować wysyłanie SMSów, wpisz w telefonie kod *111*32*1#. Do wyłączenia prenumerat służy kombinacja *111*97*1#.
  •  limitowanie wydatków za pomocą progu  – w Play są dostępne 4 progi: 0, 35, 100 i 200 zł. Aby całkowicie dezaktywować usługi premium, należy zadzwonić na numer *111*83*1#. Dla kwot 35, 100 i 200 zł obowiązują następujące numery: *111*16*1#, *111*17*1# i *111*18*1#.
  •  blokada ceny usług premium  – istnieje możliwość zablokowania usług, które kosztują więcej niż 3.69, 11.07 i 18.45 za jednostkę rozliczeniową. Aby aktywować wymienione progi, należy wpisać odpowiednio kody: *111*26*1#, *111*27*1# i *111*28*1#.
Jeśli zastanawiasz się, jak odblokować SMSy premium w Play, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Operator przygotował kody USSD, które szybko ściągną blokadę. Aby przywrócić możliwość wysyłania i odbierania specjalnych SMSów, wpisz kolejno *111*32*2# i *111*97*2#. Dezaktywacja progu kwotowego odbywa się za pomocą *111*14*1#. Blokady cenowe wyłączysz, wpisując  *111*24*1#.

Kody USSD to niejedyny sposób na kontrolę wydatków. Aby zablokować, lub odblokować SMSy premium w Play, możesz również zalogować się do aplikacji Play24, zadzwonić do Obsługi Klienta, lub odwiedzić salon. Jeśli chcesz sprawdzić, czy masz aktywne na koncie jakiekolwiek prenumeraty, wyślij SMSa o treści Lista na numer 6000.

Jak wyłączyć SMSy premium w T-Mobile?

Usługi premium mogą powodować szereg problemów. Warto pomyśleć o ich dezaktywacji. T-Mobile posiada narzędzia, które pozwalają na wykonanie tego rodzaju modyfikacji z domu. Poniżej przedstawiam Ci listę blokad u operatora. Wiadomości należy kierować na numer 80450:

  •  całkowita blokada usług premium  – aby wyłączyć zarówno połączenia, jak i SMSy, należy wysłać wiadomość o treści W ALL START. Jeśli rezygnujemy tylko z SMSów, wpisujemy W SMS START.
  •  limit na usługi premium  – w T-Mobile obowiązuje 7 progów: 0, 35, 75, 100, 200, 500 i 1000. Włączenie limitu odbywa się poprzez wysłanie wiadomości o treści: LIMIT START <kwota>. Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o jego przekroczeniu, wyślij LIMM START <kwota>.
  •  limit jednostkowy na usługi specjalne  – jeśli chcesz ograniczyć wydatki na poszczególne SMSy, warto rozważyć aktywację limitu jednostkowego. Aktywujesz go, wysyłając wiadomość o treści: LIMZ START <kwota>.
Aby otrzymać na telefon listę komend blokad, należy wysłać SMSa o treści POMOC BLOCK na numer 80450. Znacznie wygodniejszym sposobem na zarządzanie płatnościami jest jednak aplikacja mobilna (zakładka Usługi dodatkowe). Pomoże Ci ona nie tylko zablokować, ale też odblokować SMS premium w T-Mobile.

Jak skutecznie złożyć reklamację na usługę premium?

jak zablokować smsy premiumWedług obowiązującego w Polsce prawa dostawcą usług premium jest przedsiębiorca telekomunikacyjny. Ponosi za nie odpowiedzialność i rozlicza się z konsumentami i kontrahentami. Jego obowiązkiem jest rozpatrywanie zgłaszanych reklamacji, a także kontrolowanie podmiotów świadczących dodatkowe usługi.

Dostawca powinien Cię jasno poinformować, która usługa jest płatna. Konieczna jest wyraźna informacja o cenie zamówienia i Twoja świadoma zgoda na jego realizację. Jeśli zauważysz na rachunku tajemnicze opłaty za usługi elektroniczne, możesz zapytać operatora komórkowego o ich źródło. W odpowiedzi powinny znaleźć się dokładne informacje o ich dostawcy.

Aby złożyć reklamację u operatora, wystarczy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta. Można wysłać maila, wykonać połączenie telefoniczne, wysłać list, lub odwiedzić salon. W ciągu 30 dni powinieneś dostać szczegółową odpowiedź, która ułatwi Ci dochodzenie roszczeń (np. zwrot pieniędzy).

Jeśli w odpowiedzi na reklamację, konsultant przesyła Ci link do ogólnego regulaminu, w którym nie ma informacji o sposobach na wyłączenie płatnych treści, warto pomyśleć o zawiadomieniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Twoja skarga może być podstawą do wszczęcia postępowania wobec nieuczciwego sprzedawcy.
Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Paweł Bocianowski Opublikowane przez:

Wielki fan nowych technologii od najmłodszych lat i poszukiwacz dobrych ofert. Posiadam wykształcenie ekonomiczne. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Moją misją jest poszerzanie cyfrowej wiedzy Polaków i w ten sposób przeciwdziałanie zjawisku tzw. cyfrowego wykluczenia.  Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *