Ile kosztuje reklama w TV, od czego zależy cena i dlaczego tak dużo? Sprawdzam!

Reklama towarzyszy nam na każdym kroku. Zobaczysz ją w telewizji, usłyszysz w radiu. Można obserwować je na ulicy na billboardach. Nawet telefony komórkowe w wielu aplikacjach, w tym w tych od producenta, proponują nam zakup różnych rozwiązań. Gdy wybierzesz się do kina, to czeka Cię obejrzenie przynajmniej kilku reklam, przed seansem. Darmowe wersje serwisów streamingowych bywają także utrzymywane z wizualnych ogłoszeń – przeczytasz o tym więcej w tym wpisie. Wciąż najdroższym rodzajem reklamy jest ta w telewizji. Ile kosztuje reklama w TV, od czego zależy jej cena i dlaczego kosztuje tak dużo? Za chwilę poznasz szczegóły.

Spojrzymy dziś też pobieżnie na kwestię kosztów stworzenia materiału do reklamy. Na ogół zleca się to profesjonalnym agencjom reklamowym – i to też spore wydatki dla zleceniodawców. Jednak na ogół najwięcej kosztuje emisja w TV, która dziś nas interesuje najbardziej.

koszt reklamy w tv

Ile kosztuje reklama w TV? Jakie są ceny reklam w telewizji?

Specjalnie dla Ciebie sprawdziłem, jakie ceny reklam obowiązują na naszym rynku telewizyjnym. Stawki, które podaję, są oczywiście orientacyjne. Poszczególni nadawcy mogą bowiem zawierać z reklamodawcami, agencjami reklamowymi i innymi podmiotami, indywidualne umowy. Wtedy stawki zależą między innymi od długości pojedynczych reklam, ich liczby (częstotliwości nadawania) i czasu emisji.

W czasie mniejszej oglądalności spot reklamowy, trwający około poł minuty, kosztować będzie kilka tysięcy zł. W mniej popularnych telewizjach może to być nawet od 1 do 2 tysięcy zł, w jednej z trzech wiodących stacji:

  • TVP
  • Polsat
  • TVN

cena wynosić będzie już 5 – 7 tys. zł.

Przy chętniej oglądanych audycjach ceny reklam trwających około 30 sekund to:

  • Kilka tys. zł dla telewizji tematycznych, mniej popularnych
  • Od około 10 do kilkunastu tys. zł dla wiodących stacji

Najwyższe ceny obowiązują oczywiście w prime time, czyli w czasie największej oglądalności. Mniej popularne stacje liczą wtedy nawet około 10 tys. zł za 30 sekund, a wiodące kanały, w tym TVP, Polsat czy TVN, mają stawki na poziomie 50-80 tys. zł za jedną reklamę o takiej długości.

Kosztorys reklamy, czyli to, ile wyniesie jej całościowa cena, zawiera także stawki za produkcję. Zajmują się tym na ogół wykwalifikowane agencje reklamowe. Cena zawiera wynagrodzenia techników, aktorów, grafików komputerowych, dźwiękowców czy koszty wynajęcia wybranego miejsca nagrywania.

Ile kosztuje minuta reklamy w telewizji – jakie są najwyższe stawki?

Najbardziej popularne stacje, podczas nadawania najchętniej oglądanych treści, mogą pochwalić się naprawdę imponującymi przychodami. Jakie treści przyciągają najwięcej widzów? Oto przykłady:

  • Transmisje sportowe z ważnych wydarzeń, w szczególności z udziałem polskich gwiazd sportu
  • Szczególnie interesujące dla widzów odcinki seriali
  • Hity filmowe, w szczególności premiery telewizyjne
  • Transmisje z ważnych wydarzeń w życiu politycznym i społecznym
  • Główne programy informacyjne

30 sekund reklamy w czasie, gdy nadawany jest tak popularny program, kosztować może prawie 100 tys. zł. To naprawdę imponująca stawka. Czy koszty zwracają się reklamodawcom? Dlaczego decydują się na wykupowanie tak drogiej promocji swojej marki? Dlaczego właściwie reklama w TV kosztuje aż tyle? Temu przyjrzymy się za chwilę.

koszt reklamy

Dlaczego reklamy w TV są tak drogie? Dlaczego cena reklamy w TV zwala z nóg?

Choć w ostatnich dwóch dekadach telewizja była (i nadal jest) regularnie podgryzana pod względem znaczenia na rynku mediów przez:

  • Serwisy streamingowe
  • Portale internetowe
  • Pobieranie plików z serwisów P2P (w mniejszym stopniu)

czyli tak naprawdę Internet, to nadal jest wiodącym medium, docierającym do największej liczby odbiorców. Reklamodawcy, czyli producenci produktów, sprzedawanych na całym świecie wiedzą, że to najlepszy i najskuteczniejszy sposób na:

  • Budowanie świadomości o marce
  • Przedstawienie obecnych i nowych produktów
  • Utrzymanie obecnych i pozyskanie nowych klientów
Weź proszę pod uwagę, że o ile nam cena reklamy w TV może wydawać się bardzo wysoka, to dla działu marketingu jakiejś zlecającej firmy będzie tylko częścią budżetu na promocję produktu. Faktem jest, że budżety te w organizacjach, które istnieją na rynku całego kraju lub nawet globalnie, są bardzo duże. Zdarza się, że stanowią największy procent wydatków, kosztów ponoszonych przez firmę, by istnieć i rozwijać się na wymagającym rynku.

Można zatem powiedzieć, że reklama w TV to po prostu najlepszy sposób dla każdej firmy, by zareklamować swoje produkty lub usługi. Cieszy się ona największym wzięciem. Jednocześnie reklamodawcy, w trakcie badań rynku (i konsumentów) nadal zauważają, że zareklamowanie się w TV jest po prostu najskuteczniejsze.

ceny reklamy w tv

Ceny reklam w TV – od czego zależy cena?

Na koszt reklam w telewizji wpływa wiele czynników. Możemy pokusić się o ich wymienienie. Dzięki temu poznamy ogólny zarys tego, co powoduje, które reklamy w TV są tańsze, a które droższe. Co decyduje o koszcie reklamy w TV? Oto szczegóły:

  • Popularność (czyli wielkość widowni) stacji, która nadaje reklamę
  • Pora doby, w której nadawana jest reklama
  • Pora roku i powiązanie emisji ze świętami
  • Rodzaj programu, w okolicy którego pojawia się ogłoszenie
  • Długości pojedynczej reklamy, liczby emisji i okresu emitowania
  • To, czy reklama jest pomiędzy audycjami, czy w trakcie, w przerwie audycji
  • Styl reklamy – czy jest w bloku reklamowym, czy wyświetlona jako ogłoszenie sponsora programu, już po bloku reklamowym
  • Tryb reklamy – czy jest to tradycyjny klip, czy może lokowanie produktu w trakcie produkcji telewizyjnej
Czynniki, które wymieniłem powyżej, dotyczące oglądalności (liczba widzów, czas oglądania) są badane przez niezależne agencje. Dostarczają one zarówno telewizjom, jak i reklamodawcom niezbędnych informacji do tego, by negocjować stawki za emisję spotów reklamowych.

Można się łatwo domyślić, że reklama w tzw. prime time, czyli czasie najwyższej oglądalności, w szczególności w popularnej stacji, będzie najdroższa. Jako ciekawostkę podam Ci stawki za reklamy w trakcie finału ligi futbolu amerykańskiego – ulubionego sportu za oceanem. Wtedy, gdy największa liczba widzów spędza czas przed TV, emisja 30 sekund reklamy kosztuje około 6 do 7 milionów dolarów.

Najwyższe ceny za reklamy w TV występują przede wszystkim:

  • Przed i po wieczornych wiadomościach
  • W okolicach transmisji ważnych wydarzeń sportowych
  • Przy emisji hitów kinowych

Wysokie stawki występują także:

  • W okresie świątecznym
  • W weekendy, gdy więcej osób spędza czas przed TV w ciągu dnia

Najniższe ceny osiągane są:

  • W mniej popularnych stacjach, w tym w tematycznych
  • W godzinach nocnych i porannych, a także w ciągu dnia, w tygodniu

Można też łatwo wyobrazić sobie, że reklamodawca, który wykupi dużo emisji długiego klipu na długi okres, może liczyć na zniżki w stawce za minutę ?

Koszt reklamy – produkcja droższa, gdy z udziałem celebrytów

Wspomniałem wcześniej, że na cenę reklamy, z punktu widzenia reklamodawcy, składa się między innymi wynagrodzenie aktorów. Warto zwrócić uwagę, że jeśli wśród aktorów występujących w filmie promocyjnym znajdzie się osoba znana, to koszt promocji wzrasta znacząco. Dlaczego tak się dzieje? Znane twarze przyciągają klientów, budują zaufanie do marki, a także wzmacniają przekaz. Jednocześnie wymagają wyższego wynagrodzenia.

Dlatego tez wiele firm decyduje się na poniesienie dodatkowych kosztów, związanych z zatrudnieniem do reklam znanych sportowców, aktorów czy celebrytów. Zdarza się, że podpisują z nimi długoterminowe kontrakty, co w praktyce okazuje się korzystne dla obu stron. Co jednak ciekawe i warte podkreślenia, to z dostępnych informacji można wywnioskować, że koszty zatrudnienia znanej osoby w porównaniu do kosztów reklamy w TV są nadal dość niewielkie.

Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telewizja
Paweł Bocianowski Opublikowane przez:

Wielki fan nowych technologii od najmłodszych lat i poszukiwacz dobrych ofert. Posiadam wykształcenie ekonomiczne. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Moją misją jest poszerzanie cyfrowej wiedzy Polaków i w ten sposób przeciwdziałanie zjawisku tzw. cyfrowego wykluczenia.  Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *