Jak sprawdzić czy telefon jest na gwarancji, ile trwa i co obejmuje?

Prawo do naprawy gwarancyjnej jest jednym z najważniejszych praw konsumentów. Zapewnia nam bezpieczeństwo i spokój w przypadku, gdy urządzenie elektroniczne posiada jakieś wady, których mogliśmy nie zauważyć podczas zakupu. Dotyczy też wad, które ujawnią się w okresie obowiązywania gwarancji. Naprawa może być świadczona przez autoryzowany serwis na podstawie paragonu lub karty gwarancyjnej. Jeśli jednak nie posiadamy tych dokumentów, to jak sprawdzić czy telefon jest na gwarancji? Ile ona trwa i co obejmuje?

Ile trwa gwarancja?

Przeważnie okres, w którym producent lub dystrybutor zapewnia bezpłatną naprawę to 24 miesiące. Jest to czas, w którym praktycznie każda ukryta wada telefonu może zostać ujawniona. Jednocześnie zużycie części w takim czasie jest na tyle niewielkie, że zapewnia właściwe działanie urządzenia. Nie powoduje zatem zalewu reklamacji od użytkowników.

Co obejmuje gwarancja?

Co obejmuje gwarancjaMożemy liczyć na naprawę lub wymianę urządzenia (jeśli naprawa nie jest możliwa). Stanie się tak w przypadku, jeśli wada telefonu lub jego nieprawidłowe działanie nie zostało spowodowane min. przez:

  • uszkodzenie mechaniczne
  • niewłaściwe użytkowanie (np. błędną konfigurację, zalanie płynem)
  • niedozwolone przez producenta modyfikacje
  • niewłaściwe przechowywanie lub transport
  • samodzielną wymianę baterii (lub wymianę w nieautoryzowanym serwisie)
  • modyfikację oprogramowania systemowego
Wymiana może zostać dokonana na telefon taki sam lub najbardziej zbliżony (nie gorszy) w parametrach od tego, który reklamujemy

Zatem jeśli korzystaliśmy z telefonu prawidłowo, nie modyfikowaliśmy samodzielnie systemu operacyjnego, nie zalaliśmy telefonu wodą (z wyjątkiem tych wodoodpornych), a smartfon zaczął działać nieprawidłowo, to możemy liczyć na jego naprawę. Pamiętajmy, że uszkodzenia mechaniczne (gdy telefon upadnie na ziemię i pęknie) nie podlegają gwarancji.

Jak sprawdzić czy telefon jest na gwarancji?

Najprostszą metodą będzie zapoznanie się z paragonem i dokumentami dołączonymi do telefonu. Przechowujmy je w bezpiecznym miejscu. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie ich w oryginalnym pudełku, które nie zajmuje wiele miejsca.

Na paragonie znajdziemy datę sprzedaży telefonu. Jeżeli nie upłynął okres gwarancji – możemy z niej skorzystać. Najczęściej na dokumentach dołączonych do smartfona przy zakupie znajdziemy też informacje o okresie przysługującej ochrony.

Gwarancja bez paragonu

Nawet jeśli nie posiadamy już dowodu zakupu telefonu – możemy nadal korzystać ze swoich praw. Skąd gwarant będzie wiedział, że oddajemy do serwisowania produkt objęty ochroną? Sprawdzi to choćby po numerze IMEI naszego urządzenia. Wspomniany ciąg liczb przypisany jest tylko do jednego, konkretnego telefonu, a sprzedawca musi w momencie dokonywania transakcji zapisać ten numer. Dzięki temu wiadomo kiedy sprzęt został sprzedany.

W każdej chwili, nawet po upływie gwarancji możemy poprosić sprzedawcę o wydanie duplikatu paragonu. Niekoniecznie będzie to taki sam dokument – dystrybutor może nam wtedy wręczyć pisemne potwierdzenie zakupu urządzenia w innej formie, np. w postaci pisma w formacie A4.

Czy sami możemy sprawdzić czy nasz telefon nadal podlega gwarancji? Tak, zapraszam do sprawdzenia jak to zrobić.

Sprawdzenie gwarancji na Xiaomi

Sprawdzenie gwarancji XiaomiPrzed dokonaniem sprawdzenia w oficjalnym serwisie marki Xiaomi przygotujmy numer IMEI naszego telefonu. Znajdziemy go na oryginalnym pudełku lub naklejce na tyle obudowy. Jeśli jednak nie możemy ich znaleźć, to należy w telefonie uruchomić  Ustawienia , następnie wejść w  Informacje o telefonie . Znajdziemy tam odnośnik do informacji o numerze IMEI urządzenia, które mamy w ręku.

Posiadając już powyższy numer wchodzimy pod adres:

i wpisujemy go po lewej – a po prawej nazwę kraju. Jeśli kupiliśmy telefon za granicą – warto o tym pamiętać. Po uruchomieniu formularza otrzymamy informacje o długości okresu gwarancyjnego, do kiedy jest liczony oraz (co najważniejsze) czy nasz telefon jest nią jeszcze objęty.  Jeśli nie jest – będzie podany powód (na przykład upłyniecie okresu gwarancji).

Zwróćmy uwagę na fakt, że strona jest w języku angielskim , jednak jest na tyle prosta, że każdy poradzi sobie z jej obsługą.

Jak sprawdzić czy telefon Samsung jest na gwarancji?

Korzystając ze strony:

możemy zarejestrować swój telefon w bazie danych Samsunga. Dzięki temu uzyskamy dostęp do pełnego wsparcia technicznego udzielanego użytkownikom tej marki. Dowiemy się, czy nasze urządzenie jest jeszcze w okresie gwarancyjnym, a także korzystając z dedykowanych formularzy zgłosimy chęć skorzystania z naprawy. Zostanie nam wskazany odpowiedni, autoryzowany serwis, lub umówimy się na sposób dostarczenia – może to być nawet wysyłka kurierem. Co ciekawe po rejestracji telefonu uzyskamy także dostęp do informacji o aktualizacjach oprogramowania, wskazówki dotyczące właściwego użytkowania smartfona itp.

Pod wskazanym adresem Samsung wskazuje co obejmuje gwarancja na urządzenia elektroniczne produkcji tej marki, w tym smartfony. Możemy tam zarejestrować wszystkie produkty Samsunga i skorzystać z usług serwisowych nawet dla telewizora czy urządzeń AGD.

Jak sprawdzić gwarancję na Huawei?

Huawei jak sprawdzic gwarancjeHuawei ma preinstalowaną aplikację  Manager Telefonu , dzięki której można zarządzać podzespołami urządzenia i uzyskać ciekawe, interesujące nas informacje. Wśród nich są także te o okresie gwarancyjnym. Aplikacja do działania będzie potrzebowała dostępu do Internetu – po to by pobrać niezbędne informacje z serwerów Huawei.

Jeśli jednak chcemy sprawdzić gwarancję poprzez przeglądarkę, to wchodzimy na stronę:

i wpisujemy tam numer seryjny naszego telefonu. Gdzie go znajdziemy? Jednym ze sposobów jest:

  • uruchomienie aplikacji Telefon
  • wpisanie kodu *#06# i wybranie przycisku połączenia

zostanie wyświetlony numer seryjny naszego smartfona. Innym sposobem jest odnalezienie wspomnianego numeru na oryginalnym pudełku. Znajduje się on najczęściej na naklejce na spodzie opakowania. Odnajdziemy go także w  Ustawieniach , następnie wchodząc w  System ,  Informacje o urządzeniu  i  Status .

Wracając do strony Huawei: prócz numeru seryjnego wpisujemy także kod z obrazka i po kliknięciu Szukaj przenosimy się na stronę informującą nas o statusie gwarancji producenta.

Kod podany na obrazku to tzw. captcha, czyli zabezpieczenie przed działaniem automatów sprawdzających kody masowo.

Oddanie telefonu na gwarancji u Operatora

Oddanie telefonu na gwarancjiJeśli zakupiliśmy telefon u jednego z działających w Polsce operatorów, np. w Orange, T-Mobile, czy Play, to posiadamy takie same prawa do naprawy, jak w przypadku kupna u producenta. Kupiony w salonie telefon możemy oddać na gwarancję tak samo, jak w autoryzowanym serwisie. Czego będziemy potrzebowali?

  • dowodu osobistego
  • uszkodzonego telefonu
  • dowodu zakupu urządzenia

Możemy udać się do dowolnego salonu operatora, u którego kupiliśmy telefon. Na miejscu doradca sprawdzi usterkę i jeśli samodzielnie jej nie usunie, to wypełni odpowiednie zgłoszenie. Otrzymamy jego kopię i będziemy mogli spokojnie oczekiwać na rozpatrzenie naszej reklamacji.

Ile trwa naprawa gwarancyjna?

Czynność ta nie powinna przekroczyć 14 dni od dnia oddania urządzenia. Orange chwali się, że większość zgłoszeń rozpatruje (wraz z ewentualna naprawą) w terminie do 9 dni. T-Mobile nie podaje przewidywanego terminu, jednak opinie w Internecie sugerują, ze przedłużenie czasu naprawy (o 30 dni, zgodnie z regulacjami prawnymi w Polsce) jest rzadkością. Także Play chętnie pośredniczy w naprawie telefonu na gwarancji i przyjmuje zgłoszenia w swoich salonach.

Operatorzy poprzez swoje salony są najczęściej tylko pośrednikami w naprawie gwarancyjnej. Samą naprawę wykonuje na ogół autoryzowany serwis. Play, T-Mobile, Orange czy Plus chętnie pomagają jednak we wszelkich formalnościach.

Dodatkowe usługi serwisowe

Na koniec warto dodać, że ciekawą ofertą ze strony Plusa jest usługa  Serwis Urządzenia  dostepna także w wersji Premium. Za miesięczną opłatą 10 zł lub 20 zł (na czas opracowywania tego artykułu) zapewnia ona bez dodatkowych opłat naprawy wynikające z uszkodzeń nieobjętych gwarancją lub po okresie gwarancyjnym. Dotyczy to na przykład uszkodzeń mechanicznych czy zalania z rocznym limitem do 1000 zł lub do wartości urządzenia w zależności od pakietu usługi. Prawdopodobnie niedługo na podobne rozwiązania postawią także inne marki telekomunikacyjne.

Ostatnie wpisy

Paweł z Satelitarne Cyfrowe Opublikowane przez:

Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, a jednocześnie wielki fan nowych technologii i poszukiwacz dobrych ofert. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *