Znalezienie odpowiedniego smartfona dla siebie bywa wyzwaniem. Jednak zazwyczaj udaje się trafić na dobry model, przynajmniej pozornie. W momencie gdy urządzenie jest niezgodne z opisem (ze względu na wady fabryczne) lub uszkodzenia, konieczne jest skorzystanie z gwarancji lub reklamacji. Czego w takim przypadku potrzebujesz? O tym dowiesz się w dalszej części artykułu.
Jak reklamować telefon bez karty gwarancyjnej?
Pod spodem znajdziesz listę kroków, której wykonanie pozwoli Ci na oddanie smartfona w ramach gwarancji lub reklamacji. Z tych samych kroków korzysta się w przypadku zarówno karty gwarancyjnej Xiaomi, Apple, czy jakiejkolwiek innej marki.
- Znajdź dowód zakupu, czyli paragon, fakturę, dowód przelewu lub płatności kartą. Jeśli ich nie posiadasz, to uzyskaj oświadczenie świadków zakupu.
- Wykonaj kopię zapasową danych, kontaktów oraz wiadomości SMS z telefonu. Wyłącz wszelkie hasła oraz blokady. Wyjmij kartę SIM oraz dodatkowe akcesoria.
- Dokładnie opisz usterkę. Jeśli jest to usterka wynikająca z wady fabrycznej, a od zakupu nie minęło 2 lata, to możesz oddać telefon w ramach reklamacji zasadnej. W innym przypadku należy skorzystać z usługi gwarancji.
- Znajdź serwis naprawczy producenta, na jego stronie internetowej.
- Dokładnie zabezpiecz paczkę z telefonem i wyślij ją na adres serwisu.
Czy do reklamacji potrzebna jest karta gwarancyjna?
Wbrew pozorom nie potrzebujesz karty gwarancyjnej, żeby mieć prawo do reklamacji. Według ustawy konieczny jest jedynie dowód zakupu telefonu, dzięki któremu udowodnisz, że nabyłeś dany produkt w konkretnym miejscu. Warto zauważyć, że takim dowodem może być paragon, faktura, e-mail, dane z systemu Allegro, informacje o płatności kartą, a także przelew wysłany na konto danego sklepu. Teoretycznie może wystarczyć nawet posiadanie świadków potwierdzających zakup danego urządzenia lub nawet własne oświadczenie. Także do gwarancji nie jest potrzebny paragon, jednak trzeba mieć jakiś dowód zakupu.
Karta gwarancyjna jedynie przyśpiesza cały proces, bo posiada wszelkie potrzebne dane. Także nie martw się tym, czy karta gwarancyjna jest konieczna do reklamacji. Jeśli jednak sprzedawca lub producent nie chcieliby Ci udzielić gwarancji ze względu na brak tej karty (mimo posiadania dowodu zakupu), należy zgłosić się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów. Pomoże Ci on z problematycznym sprzedawcą.
Warto zauważyć, że gwarancja oraz reklamacja to dwa różne pojęcia. Gwarancja jest dobrowolnym świadczeniem oferowanym przez producenta, które pozwala na naprawę lub wymianę uszkodzonego sprzętu, którego awaria wynikła przy prawidłowym korzystaniu z niego lub jeśli chodzi o wadę fabryczną. Natomiast reklamacja jest zawsze dostępna, w przypadku każdego sprzętu. Można reklamować bez paragonu, o ile posiada się inny dowód zakupu.
Co zawiera karta gwarancyjna telefonu?
W przypadku każdej karty gwarancyjnej możesz znaleźć obowiązki gwaranta, a także uprawnienia, jakie posiada konsument. Chodzi dokładniej o:
- Środki ochrony prawnej – w momencie zakupu towaru niezgodnego z umową konsument posiada środki ochrony prawnej na koszt sprzedającego, które nie są zależne od gwarancji.
- Procedura – chodzi o kolejne kroki, które należy podjąć w celu skorzystania z gwarancji.
- Opis towaru – znajdziesz tam dokładne informacje o smartfonie, na którego została wystawiona dana gwarancja.
- Adres oraz nazwa gwaranta – chodzi oczywiście o sprzedającego, producenta, importera lub dystrybutora, którzy odpowiadają za gwarancję.
- Warunki gwarancji – kiedy gwarancja jest, lub nie jest brana pod uwagę.
- Czas gwarancji – okres ochrony gwarancyjnej. Jeśli nie został on jasno określony, to wynosi 2 lata od momentu zakupu towaru. Warto zauważyć, że przy wymianie towaru na nowy lub dokonaniu napraw, czas gwarancji płynie od nowa. Natomiast jeśli gwarancja nie została uznana, to zostaje wydłużona o czas, gdy konsument nie mógł korzystać z telefonu.
Jak widać, karta gwarancyjna może okazać się sporym udogodnieniem w momencie gdy zechcesz skorzystać z gwarancji. Jeśli więc masz taką możliwość, to postaraj się ją zachować (najlepiej w pudełku po urządzeniu), bo okaże się przydatna. Jeśli jednak została gdzieś zgubiona, to nie martw się. Wystarczy paragon lub inny dowód płatności.
Dlaczego karta gwarancyjna jest wydawana?
W momencie gdy sprzedawca lub producent świadczy gwarancję (jest to dobrowolne) dotyczącą konkretnego produktu, jest zobowiązany ze względu na art. 5773 k.c. wydać kartę gwarancyjną razem z odpowiednimi oznaczeniami pochodzącymi z towaru. Znajduje się ona zazwyczaj w pudełku wraz z danym urządzeniem.
Brak karty gwarancyjnej w opakowaniu to kłopot, na temat którego można skontaktować się ze sprzedawcą w tej sprawie i spytać się przy tym, czy gwarancja została udzielona. Ze względu na art. 546 §2 k.c. ma on obowiązek wydać wszystkie posiadane dokumenty dotyczącego konkretnego telefonu. Jeśli jednak sam sprzedawca nie otrzymał karty gwarancyjnej, to trzeba kontaktować się z producentem danego urządzenia, a więc z gwarantem (podmiotem oferującym gwarancję).
Pamiętaj, że gwarancja bez paragonu jest możliwa zawsze, niezależnie czy chodzi o marki takie jak Samsung, Apple, czy Xiaomi. Trzeba mieć jedynie inny dowód zakupu. W razie gdyby dana firma sprawiała kłopoty, należy skontaktować się z Miejskim Rzecznikiem Praw Konsumenta, który zdoła pomóc.
Najczęściej zadawane pytania o kartę gwarancyjną telefonu
Czy gwarancja obejmuje naprawę uszkodzeń ekranu?
W momencie, gdy uszkodzenie ekranu wynika z upadku telefonu lub podobnego zdarzenia, nie zostanie to naprawione w ramach gwarancji. Chodzi o to, że uszkodzenia wynikłe z nieprawidłowego korzystania telefonu, jak choćby jego upadek, zalanie, czy narażenie na wysoką temperaturę, nie są obejmowane gwarancją.
Gdzie mogę znaleźć informacje kontaktowe do serwisu obsługującego gwarancję?
Bez problemu możesz znaleźć je w karcie gwarancyjnej. Jeśli jednak jej nie posiadasz, to sprawdź stronę producenta. Można też śmiało napisać do producenta lub sprzedawcy z prośbą o takie właśnie dane.
Czy mogę przekazać gwarancję na inną osobę, jeśli sprzedam telefon?
Zazwyczaj nie jest to możliwe, bo gwarancja jest przypisana do pierwotnego konsumenta. Jednak wiele zależy od polityki danej firmy, także można skontaktować się z obsługą klienta, w celu zapytania się o tę kwestię.
Czy mogę przedłużyć okres gwarancji dla mojego telefonu?
Jak najbardziej tak. W momencie zakupu danego smartfona, w wielu sklepach istnieje opcja wykupienia przedłużonej gwarancji. Należy więc ponieść dodatkowy koszt, jednak okazuje się to sporym udogodnieniem, dzięki któremu nie trzeba się martwić o swój telefon. Zależnie od pierwotnej ceny telefonu, koszt jakiego wymaga przedłużona gwarancja, także się zmienia. Dodatkowe czynniki wpływające na cenę to zakres ochrony oraz czas. W wielu przypadkach chodzi o dodatkowe 1-3 lat.
Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz