Multiroom i dekoder zablokowany: jak odblokować i dlaczego nie możesz korzystać?

Multiroom to bardzo wygodna usługa, która pozwala na korzystanie z telewizji cyfrowej w wielu pomieszczeniach. Za niewielką, dodatkową opłatą otrzymujesz kolejny dekoder i możesz oglądać TV w innym pomieszczeniu – jednocześnie pozostawiając możliwość śledzenia audycji na dekoderze głównym. Możliwe jest używanie nawet kilku dodatkowych urządzeń na raz. System ten już od dekad sprawdza się u wielu abonentów, czasem jednak ulega usterkom.

  • Co zrobić, jeśli masz multiroom i dekoder jest zablokowany?
  • Jak go odblokować i dlaczego nie możesz z niego korzystać?

Tego dowiesz się z mojego dzisiejszego wpisu.

Zabiorę Cię na krótką wycieczkę, podczas której poznamy przyczyny błędnego działania – dlaczego dekoder dodatkowy multiroom został zablokowany. Dowiemy się jak odblokować multiroom w Cyfrowym Polsacie, Canal+ i u innych operatorów. Poradzimy sobie, jeśli dekoder dodatkowy nie widzi głównego. Zapraszam do lektury!

Usługa multiroom jest aktywna: dekoder musi działać w tej samej sieci lokalnej co główny dekoder

Jak działa multiroom? Oto podstawowe zasady, które najwygodniej przedstawić w punktach:

  • Dekoder główny oraz dekodery dodatkowe działają w tej samej sieci lokalnej
  • Dekoder główny otrzymuje autoryzację działania z satelity lub innego źródła sygnału, np. telewizji kablowej
  • Autoryzacja przypisana jest do karty umieszczonej w dekoderze. Sam dekoder to tylko urządzenie elektroniczne przetwarzające sygnał. Prawo do odbioru pakietu TV przypisane jest do karty
  • Sygnał o autoryzacji wysyłany jest do pozostałych dekoderów, które także mają karty i po ich weryfikacji można oglądać TV w innych pomieszczeniach
Sieć lokalna to LAN, sieć jakiej używają komputery domowe, np. podłączone do routera. Może korzystać z połączenia kablowego lub bezprzewodowego.

problem z drugim dekoderem

Jak widzisz połączenie sieci lokalnej konieczne jest, by dekoder główny dostarczał regularnie pozostałym dekoderom informację o autoryzacji. Dzięki temu te pozostałe dekodery „wiedzą”, że masz prawo (opłacone abonamentem Cyfrowego Polsatu lub innego operatora) do odbioru TV w kilku pomieszczeniach.

Co dzieje się, gdy połączenie w tej sieci nie działa prawidłowo? W zależności od ustawień (po czasie od kilkunastu minut do kilku godzin), dekoder dodatkowy przestaje nadawać sygnał do telewizora. Nie otrzymał bowiem sygnału od dekodera głównego, że nadal może to robić. Co w takiej sytuacji zrobić? Zacznij od:

  • Zresetowania routera, do którego podłączone są dekodery (bezprzewodowo lub przewodowo). Wystarczy, że na chwilę odepniesz go od prądu i włączysz ponownie
  • Poczekaj kolejne kilka minut, aż dekodery nawiążą połączenie z siecią
  • Sprawdź sygnał przez dekoder dodatkowy

Dekoder dodatkowy nie widzi głównego

Możliwą przyczyną błędnego działania multiroom może być także to, że dodatkowy dekoder nie widzi głównego – pomimo prawidłowego połączenia sieciowego. Sam dekoder podstawowy może działać prawidłowo. Jeśli jednak z jakiegoś powodu przestał przesyłać sygnały autoryzacyjne do dodatkowych urządzeń, to trzeba interweniować.

Zacznijmy od najprostszej czynności – wyłączenia i ponownego włączenia dekodera podstawowego. Oczywiście nie wystarczy naciśnięcie przycisku na pilocie. A więc:

  • Jeżeli dekoder posiada fizyczny wyłącznik, najczęściej z tyłu obudowy, użyj go
  • Jeśli takiego wyłącznika nie ma, to odłącz go od prądu, a następnie podłącz ponownie
  • Włącz dekoder pilotem
Włączenie głównego dekodera pilotem nie jest konieczne, gdyż powinien on nadawać sygnały autoryzacji działając w trybie czuwania. Funkcjonalność ta zapewnia większą swobodę korzystania z usług. Jednak to włączenie może właśnie, w tym przypadku, uruchomić prawidłowe nadawanie do pozostałych urządzeń.

Jak odblokować dekoder Cyfrowego Polsatu multiroom z użyciem karty?

W sytuacji, gdy komunikacja dekoderów została zablokowana, lub w jakiś sposób zakłócona, może być konieczne fizyczne przeniesienie kart między urządzeniami. Dlaczego? Oto powody:

  • Usługa multiroom to dodatkowa, płatna usługa
  • W przypadku wykrycia nieprawidłowości dodatkowe dekodery przestają nadawać sygnał do TV w ramach zabezpieczenia przed potencjalnym nadużyciem
  • Potwierdzenie fizyczną kartą jest dobrą weryfikacją uprawnień abonenta
Zabezpieczenie nie wynika z braku zaufania do klientów, a bardziej z rozwiązań technologicznych wdrożonych wraz z systemem multiroom.

Jak odblokować dekoder dodatkowy? Oto instrukcja krok po kroku:

  • Usuń kartę z dekodera głównego
  • Usuń kartę z dekodera dodatkowego
  • Na miejsce usuniętej karty z dodatkowego umieść kartę z dekodera głównego
  • Poczekaj na odpowiednie komunikaty na ekranie telewizora
  • Po potwierdzeniu odblokowania zamień karty – w dekoderze dodatkowym umieść ponownie jego dodatkową kartę
  • Włóż kartę z dekodera głównego ponownie na jej miejsce w urządzeniu

W ten sposób „informujesz” dekoder dodatkowy o tym, do którego dekodera głównego jest przypisany i że ma uprawnienia odbioru. Dalsza komunikacja między urządzeniami powinna przebiegać prawidłowo.

status multiroom nieaktywny

Jak odblokować multiroom Polsat bez karty – czy to możliwe?

Jednym ze sposobów, w których nie trzeba przekładać kart, jest reset routera i dekoderów. O tym już wiesz. Co, jeśli ta metoda nie zadziałała, a nie chcesz (lub nie masz możliwości) przenosić kart? Być może w pomieszczeniu z głównym dekoderem ktoś śpi, a Ty nie chcesz tej osoby budzić? 🙂 W takim wypadku możesz zadzwonić na infolinię operatora telewizyjnego.

Pracownik z infolinii może sprawdzić zdalnie część parametrów Twoich urządzeń. Oczywiście zależy to od konfiguracji, ale nawet po podaniu tylko Twojego adresu lub numeru abonenta:

  • Może sprawdzić uprawnienia kart przypisanych do Twojej telewizji
  • Może odświeżyć te uprawnienia, by zostały ponownie pobrane przez dekodery
  • W przypadku wybranych modeli dekoderów może połączyć się zdalnie i sprawdzić ich stan oraz ustawienia

Niewykluczone, że już po kilku minutach będziesz znów mieć możliwość oglądania telewizji na dekoderze dodatkowym.

Multiroom bez karty – czyli IPTV, w której nie występują karty do dekodera

Przyjrzymy się jeszcze kwestii najnowszych dekoderów z IPTV, które nie używają kart otrzymujących autoryzację. Jak w takiej sytuacji sobie poradzić? Jeśli nie możesz odbierać TV na dekoderze dodatkowym, to przede wszystkim:

  • Sprawdź w Ustawieniach na dekoderze czy masz połączenie z siecią domową
  • Sprawdź Status urządzenia. Jeśli opisany jest jako „nieautoryzowany” lub podobnie, to wykonaj restart urządzenia odłączając na chwilę od prądu
  • Po ponownym włączeniu odczekaj chwilę i sprawdź kolejno: sieć lokalną oraz Status
  • Jeśli nadal brak autoryzacji – skontaktuj się z infolinią, podając swoje dane
  • Pracownik operatora sprawdzi status dekodera i jeśli wszystkie dane będą poprawne – wprowadzi takie ustawienia, które uruchomią multiroom na dodatkowym dekoderze

multiroom dekoder zablokowany

Status multiroom – nieaktywny

Możliwe też, że korzystasz z połączenia między dekoderami, które wykorzystuje przewód. W takim wypadku najlepiej:

  • Odłączyć kabel Ethernet od dodatkowego dekodera. To ten, który jest wpięty we wtyczkę z napisem Ethernet lub ETH
  • Podłączyć ponownie i sprawdzić działanie multiroom
  • Jeśli nadal nie działa, odłącz na chwilę od prądu modem, jeśli przewód Ethernet jest do niego podłączony
  • Po ponownym podłączeniu do prądu sprawdź działanie usługi
Pamiętaj, że odłączenie routera od prądu przerwie wszelkie transmisje z Internetu. Dlatego tez warto upewnić się, że nikt z domowników nie pobiera jakichś ważnych danych lub nie prowadzi sieciowej rozgrywki.

Dekoder dodatkowy multiroom został zablokowany

Jeśli widzisz na ekranie taki komunikat i nie jesteś w stanie odblokować multiroom w żaden z opisanych przeze mnie sposobów, to możliwe, że usługa jest zablokowana przez operatora. Mogła zostać wstrzymana przez firmę z jakiegoś powodu. W takim przypadku skontaktuj się proszę z infolinią. Otrzymasz wyczerpujące informacje. Nie możemy bowiem wykluczyć, że ktoś z uprawnionych osób wyłączył świadczenie usługi pod Twoim adresem, albo była przydzielona na okres promocji, która właśnie się skończyła. Po weryfikacji przez konsultanta wszystko będzie jasne.

Zobacz więcej wpisów z kategorii: Porady technologiczne
Paweł Bocianowski Opublikowane przez:

Wielki fan nowych technologii od najmłodszych lat i poszukiwacz dobrych ofert. Posiadam wykształcenie ekonomiczne. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Moją misją jest poszerzanie cyfrowej wiedzy Polaków i w ten sposób przeciwdziałanie zjawisku tzw. cyfrowego wykluczenia.  Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *