Zastanawiasz się, czy można odstąpić od umowy zawartej w salonie lub przez telefon? Wiele osób ma podobny dylemat. Prawdą jest, że czasami zbyt pochopnie podejmujemy decyzję, a wycofanie się ze zobowiązania nie jest proste. Nie można jednak powiedzieć, że jest ono niemożliwe! Każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. Poniżej umieszczam zbiór sprawdzonych wskazówek, które z pewnością będą stanowić wsparcie dla tych, którzy nie posiadają doświadczenia.
Odstąpienie od umowy zawartej w lokalu nie jest tak łatwe, jak w sytuacji, gdy dokument został podpisany na odległość. Osoby niezdecydowane powinny więc zawrzeć umowę w domu (dokumenty zostaną dostarczone przez kuriera), telefonicznie lub internetowo. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że obowiązuje tutaj dwutygodniowy okres na zrezygnowanie ze zobowiązania.Może okazać się, że na rezygnację z usług telekomunikacyjnych mamy więcej niż 14 dni, a więc wszystko zależy od zapisów znajdujących się w umowie. Chcąc uniknąć nieprawidłowości nie należy podpisywać żadnego dokumentu bez jego wcześniejszego przeanalizowania. Przedwczesne zerwanie umowy grozi zwykle sporą karą finansową.
Jak odstąpić od umowy zawartej w lokalu operatora?
Niejedna osoba zastanawia się, czy można odstąpić od umowy zawartej w salonie Plusa, Orange, T-Mobile, czy też Play. Niestety nie – osobista wizyta w punkcie sprzedaży sprawia, że nie obowiązuje 14-dniowy okres rezygnacji. Jest to problem, którego rozwiązanie może okazać się sporym wyzwaniem.
Ze współpracy z operatorem nierzadko chcemy zrezygnować, ponieważ:
- znaleźliśmy korzystniejszą ofertę,
- urządzenie nie spełnia naszych oczekiwań,
- zasięg w miejscu zamieszkania utrudnia swobodną komunikację,
- prędkość internetu nie jest satysfakcjonująca,
- umowa została podpisana bez zastanowienia.
W omawianym przypadku nie pozostaje nic innego, jak wypowiedzenie umowy o świadczenie usług. Oczywistym jest, że niesie to za sobą pewne konsekwencje, a wszystko zależy od tego, na jak długo została zawarta współpraca. Tok postępowania jest jednak podobny.
- Pierwszym krokiem jest zapoznanie się z konsekwencjami przedwczesnego wypowiedzenia umowy w danej sieci. Zazwyczaj obowiązuje tutaj zasada – im dłuższy czas do zakończenia współpracy, tym większa kara finansowa.
- Warto spróbować dojść do porozumienia z operatorem, szczególnie jeśli zdecydowaliśmy się na roczną lub dwuletnią umowę, a już na początku chcemy z niej zrezygnować. Być może problem z zasięgiem lub słabym internetem można rozwiązać.
- W sieci znajdują się wzory dokumentów niezbędnych do wypowiedzenia umowy, a więc należy jedynie je wypełnić. Najprościej złożyć je osobiście w najbliższym salonie, jednak możliwa jest również wysyłka pocztą.
- Operator w sposób indywidualny rozpatruje każde wypowiedzenie. Wraz z potwierdzeniem rozwiązania umowy zostanie przesłana informacja dotycząca wysokości kary finansowej.
Czy możliwe jest odstąpienie od umowy zawartej na odległość?
Rozwiązanie umowy o świadczenie usług komunikacyjnych jest niezwykle proste w przypadku, gdy została ona zawarta na odległość. Coraz więcej osób decyduje się nawiązać/przedłużyć współpracę z siecią drogą telefoniczną. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które nie wymaga nawet wyjścia z domu. Ma to również swoje minusy – wiele decyzji podejmowanych jest bez zastanowienia. Ponadto, nie zawsze rozumiemy wszystkie zasady współpracy, które przestawia konsultant. Dopiero po czasie może okazać się, że oferta nie jest tak atrakcyjna, jak wydawało nam się na początku.
- Zgodnie z prawami konsumenta możemy odstąpić od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni . Bywa tak, że okres ten jest dłuższy, jednak wszystko zależy od operatora.
- Jeśli w opisywanej sytuacji operator odmawia rozwiązania współpracy, to pomocy należy szukać w CIK (Centrum Informacji Konsumenckiej).
- Umowa została zawarta przez internet lub telefon, jednak urządzenie zostało odebrane w salonie? W takim przypadku nie obowiązuje 14-dniowy okres rezygnacji ze współpracy.
Wiadomym jest, że operatorzy szukają sposobów na to, aby za wszelką cenę zatrzymać klientów. Umowa może zostać zawarta na odległość, jeśli jednak urządzenie (np. smartfon) zostanie odebrane osobiście, to przepada 14-dniowy okres wypowiedzenia. Dla niektórych mniejszym problemem jest odebranie go w salonie. Czasami jest ono dostępne „na już”, a na przesyłkę należy zaczekać minimum kilka dni. Osoby zapracowane, które sporą ilość czasu przebywają poza domem często unikają przesyłek kurierskich.
- Odstąpienia od umowy zawartej na odległość musi zostać złożone w ciągu 14 dni. Jest to standardowy termin, jednak warto zapoznać się z regulaminem danego operatora. Faktem jest, że dość rzadko mamy więcej czasu na załatwienie formalności.
- Operator nie może odrzucić wniosku o rezygnacji z oferty, jeśli została ona zawarta telefonicznie lub internetowo. W przypadku problemów warto jest skorzystać ze wsparcia urzędu konsumenckiego.
- Nie można zapomnieć, że umowa zawarta zdalnie wymaga przesłania urządzenia kurierem. Nie należy decydować się na jego odbiór w salonie stacjonarnym!
- W sieci znajdują się gotowe wzory odstąpienia od umowy, z których warto skorzystać. Dokumenty należy złożyć osobiście w salonie lub drogą pocztową. Pamiętajmy o tym, że tylko potwierdzenie zakończenia umowy daje nam pewność, że proces przebiegł pomyślnie. Ma to szczególne znaczenie dla tych, którzy nie zdecydowali się na osobiste złożenie wypowiedzenia.
Trzeba zaznaczyć, że w omawianym przypadku wypowiedzenie umowy abonenckiej nie wiąże się z karą finansową, ani innymi konsekwencjami, które grożą za przedwczesne zakończenie współpracy.
Najczęściej zadawane pytania o odstąpienie od umowy telekomunikacyjnej
Kiedy możliwe jest odstąpienie od umowy z operatorem bez konsekwencji?
Odstąpienie możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy umowa została zawarta na odległość (telefonicznie, internetowo). Wielu konsumentów decyduje się na dostarczenie umowy przez kuriera. W takiej sytuacji również można skorzystać z prawa do zerwania współpracy bez konsekwencji. Zupełnie inaczej jest w sytuacji, gdy podpisaliśmy umowę w salonie stacjonarnym.
W jakim terminie należy złożyć wniosek?
Wniosek o odstąpienie od umowy telekomunikacyjnej należy złożyć w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Czasami obowiązuje nieco dłuższy termin, jednak jest to wyłącznie dobra wola operatora. Należy sprawdzić zapisy znajdujące się w regulaminie, tak aby uniknąć nieprawidłowości. Przekroczenie wyżej wspomnianego terminu jest równoznaczne z utratą możliwości zakończenia współpracy z operatorem!
Jak rozwiązać umowę zawartą w lokalu stacjonarnym?
W przypadku, gdy umowa została zawarta stacjonarnie, nie ma możliwości jest unieważnienia. Jedynym rozwiązaniem jest jej wypowiedzenie, jednak wiąże się to z karą umowną, która nierzadko wynosi kilka tysięcy złotych. Z tego względu należy dokładnie zastanowić się, czy jest to opłacalne.
O czym pamiętać w przypadku umowy z urządzeniem?
Ogromnym zainteresowaniem cieszą się oferty, w ramach których można zakupić urządzenie w okazyjnej cenie lub dostać je za darmo. W przypadku odstąpienia od umowy musi ono zostać zwrócone w nienaruszonym stanie. Oznacza to, że sprzęt nie może być używany, gdyż zmniejsza to jego wartość. W takiej sytuacji narażamy się na nadprogramowe koszty.
Urządzenie zostało odebrane w punkcie stacjonarnym – dlaczego nie można odstąpić od umowy?
Jest to problem ogromnej ilości osób. Nawet, jeśli umowa została zawarta zdalnie, to osobisty odbiór urządzenia sprawia, że nie można z niej zrezygnować bez konsekwencji. Właśnie dlatego należy o tym wiedzieć, jeszcze przed skorzystaniem z oferty. Wystarczy zdecydować się na dostarczenie przesyłki pod wskazany adres. W zdecydowanej większości przypadków jest to całkowicie darmowe.
Jakie dokumenty należy złożyć w przypadku odstąpienia od umowy telekomunikacyjnej?
Najprostszym rozwiązaniem jest ściągnięcie z sieci wzoru odstąpienia od umowy w konkretnej sieci. Bardzo ważne jest to, aby dokumenty były aktualne. Zawierają one wszystkie kluczowe zapisy, a więc nie trzeba obawiać się błędów.
Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz