Telefon jako terminal płatniczy to bardzo wygodne rozwiązanie dla osób, które potrzebują uruchomienia możliwości przyjmowania płatności bezgotówkowych. Nie wymaga ono dużego nakładu finansowego, szczególnie jeśli wykorzystasz do niego swój obecny smartfon. Dziś przyjrzymy się temu rozwiązaniu, poznamy opinie o nim oraz zasady działania. Sprawdzimy razem, czy to bezpieczne.
W czasach, gdy smartfona możesz użyć praktycznie do wszystkiego, wykorzystanie go do przyjmowania płatności kartą wydaje się kolejną sprytną i tanią implementacją technologii.
- Czy każdy smartfon się do tego nadaje?
- Jakie są wymagania sprzętowe i co do oprogramowania (systemu) telefonu?
- Czy to prosta droga do uzyskania możliwości przyjmowania płatności kartą, także dla niewielkiej działalności gospodarczej?
Telefon jako terminal płatniczy – na czym to polega?
Terminal płatniczy, czyli urządzenie do płatności bezgotówkowych to przede wszystkim:
- Czytnik chipa karty płatniczej, który potrafi odczytać dane z karty lub modułu NFC wbudowanego w telefon
- Komunikacja z bankiem za pomocą wbudowanego oprogramowania oraz połączenia z Internetem
- Możliwość wprowadzenia kodu na fizycznej klawiaturze – np. numeru PIN czy kodu BLIK
Łatwo zatem wyobrazić sobie działanie smartfona w takim zakresie: ma on przecież łączność z Internetem, możliwość instalacji oprogramowania, a wybrane modele posiadają moduł NFC. Oczywiście implementacja rozwiązania wymaga współpracy i utrzymania po stronie zarówno operatora usługi, jak i banków. Terminal płatniczy w telefonie to właśnie zastosowanie możliwości smartfona z wykorzystaniem wymienionych przeze mnie technologii.
Przyjmowanie płatności telefonem – dla kogo jest ta usługa?
Zastosowanie terminala płatniczego w telefonie Samsung lub innym, wyposażonym w NFC, przeznaczone jest dla przedsiębiorców. Skorzystają z niego więc:
- Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą
- Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
- Wszelkie inne, zarejestrowane rodzaje działalności
Można więc powiedzieć, że jest to usługa dostępna dla każdego, pod warunkiem prowadzenia firmy. Jest to zresztą logiczne, choćby pod względem podatkowym: to przedsiębiorstwa odprowadzają podatki po otrzymaniu płatności. Terminal płatniczy w telefonie bez firmy nie jest obecnie oferowany.
[adinserter block=”15″] [adinserter block=”16″]Dodatkowym, ważnym warunkiem jest korzystanie z kasy fiskalnej, na której rejestrowane są wszystkie transakcje. Dotyczy to więc praktycznie wszystkich punktów handlowych czy usługowych, które mają obowiązek stosowania takiego urządzenia.
Terminal w telefonie – poznaj wymagania techniczne
Czy do wprowadzenia płatności kartą na telefonie potrzebne są jakieś wyjątkowe rozwiązania? Nie! To usługa dostępna pod warunkiem:
- Posiadania smartfona z systemem Android w wersji 8.1 lub wyższej
- Korzystania w tym telefonie z modułu NFC
- Zainstalowania odpowiedniej aplikacji
- Połączenia smartfona z Internetem
Wymagania te obowiązują w prawie identycznej formie dla aplikacji wszystkich firm oferujących usługę.
Aplikacja z terminalem w telefonie – gdzie skorzystasz?
Gdzie możesz używać swojego telefonu? Praktycznie wszędzie. Gdzie skorzystasz z usług internetowych? Tam, gdzie pozostajesz w zasięgu sieci GSM lub zaufanej sieci WiFi. Tak samo jest z płatnościami na terminalu w smartfonie. Zadziałają wszędzie tam, gdzie zabierzesz swój telefon – pod warunkiem znajdowania się w zasięgu sieci.
Możesz zatem zabrać swój terminal do klienta i przyjąć płatność w jego siedzibie. Zadziała to także na spotkaniu biznesowym w restauracji czy centrum konferencyjnym. Wygodnie przyjmiesz płatność kartą nawet na spacerze po parku, gdzie w miłej atmosferze omówisz warunki kolejnego kontraktu.
Telefon jako bezpieczny terminal płatniczy
Czy korzystając z tego dogodnego rozwiązania musisz obawiać się o wpłaty, bezpieczeństwo swoje czy klientów? Zastanówmy się co jest konieczne, by płatność zbliżeniowa przez telefon zadziałała:
- Nie obędzie się bez współpracy z systemami wydającymi karty i certyfikacji bezpieczeństwa (od MasterCard czy Visa)
- Banki muszą zaakceptować takie rozwiązanie, gdy otrzymują dużą liczbę informacji o transakcjach od operatorów płatności
- Aplikacja, by być oferowaną w Sklepie Google Play, musi spełniać warunki bezpieczeństwa
Można zatem śmiało założyć, że telefon jest bezpiecznym terminalem płatniczym, jeśli skorzystasz z usług sprawdzonego ich dostawcy.
PolCard jako dostawca płatności z użyciem telefonu jako terminala
Wprowadzona przez firmę PolCard aplikacja PolCard Go przeznaczona jest do używania telefonu jako terminala płatności. Kierowana jest do przedsiębiorców (małych i średnich), którzy chcą uatrakcyjnić swoją ofertę przez wprowadzenie możliwości płatności kartą. Na jakiego rodzaju działalność nastawia się aplikacja PolCard Go? Oto, kogo możemy wyróżnić:
- Firmy handlowe
- Firmy transportowe
- Usługi związane z medycyną
- Restauratorów i właścicieli nawet małych kawiarni
- Przedstawicieli wolnych zawodów takich, jak księgowi czy prawnicy
- Usługodawców w takich zawodach, jak fryzjerstwo, kosmetyka, ogrodnictwo i rzemieślnictwo w różnych dziedzinach
Już dziś możesz skorzystać z 12 miesięcy za darmo. W ramach programu Polska Bezgotówkowa do osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł (w ciągu 12 miesięcy) nie poniesiesz kosztów usługi.
Terminal płatniczy w telefonie od ING
Bank ING oferuje usługę skierowaną do tego samego rodzaju klientów. Tu również możesz uzyskać aż 12 miesięcy bez opłat – w ramach powszechnego programu Polska Bezgotówkowa, który obowiązuje u wszystkich operatorów usługi. Warunkiem przystąpienia do płatności kartą, przyjmowanych na smartfona, jest posiadanie konta firmowego w tym banku.
Co ciekawe, w tym wypadku dostawcą usługi jest bank ING, który nie korzysta z dodatkowych pośredników. Zapewnia to najszybsze przekazywanie danych oraz pełną obsługę wszystkich transakcji za pośrednictwem strony internetowej. Korzystając ze strony internetowej banku i przeglądając dane o swoim koncie firmowym masz dostęp do wszystkich informacji związanych z przyjmowanymi przez Ciebie płatnościami.
mBank i terminal płatniczy w smartfonie
mBank, korzystając ze współpracy z Fiserv Polska S.A., oferuje usługę bardzo korzystną cenowo. Prócz oferty 12 miesięcy za darmo do obrotów 100 tys. zł, zapewnia także bardzo korzystne opłaty za obsługę aplikacji: to tylko 9 zł.
Credit Agricole i płatności terminalem w telefonie
Credit Agricole kusi niskimi opłatami za korzystanie z aplikacji:
- 5 zł przy umowie na 24 miesiące
- 4 zł w umowie na 36 miesięcy
Widać zatem, że opłaca się związać z bankiem dłuższą umową. W przypadku korzystania z jego usług pośrednikiem będzie Elavon – jako dostawca rozwiązania teleinformatycznego.
Jak przyjąć płatność telefonem?
Czy proces płacenia kartą, gdy terminalem jest smartfon, jest trudniejszy lub bardziej skomplikowany od wykorzystania tradycyjnego terminala? Czy może działa to podobnie? Czy są potrzebne dodatkowe urządzenia lub jakieś specjalne ustawienia?
Oto proces krok po kroku:
- Uruchom aplikację i wprowadź kwotę transakcji
- Poproś klienta, by przyłożył kartę do Twojego smartfona
- Aplikacja poprosi o PIN w przypadku przekroczenia kwoty transakcji bez potwierdzenia kodem
- Możesz teraz wysłać potwierdzenie płatności do Klienta za pośrednictwem e-mail. Wystarczy wpisać adres, aplikacja wyśle wiadomość automatycznie
Jak zarejestrować się do usługi i ją uruchomić?
Wystarczy wejść na stronę operatora płatności i wypełnić formularz lub zadzwonić na podany numer. Firma przygotuje dla Ciebie umowę dostosowaną do Twoich potrzeb. Po jej rejestracji w systemie operatora otrzymasz dane potrzebne do zalogowania w aplikacji. Po pobraniu apki zaloguj się z ich wykorzystaniem. Od razu po logowaniu możesz zacząć przyjmować płatności.
Aplikacje są całkowicie bezpieczne i działają w połączeniu szyfrowanym. Nie jest zatem możliwe, by wyciekły dane klientów lub Twoje. Wszystkie transakcje zostaną zarejestrowane, a ich kwoty zostaną do wiadomości Twojej, klientów oraz uprawnionych instytucji. Pamiętaj, żeby korzystać z aktualizacji apki. Zapewni to jej bezproblemowe działanie.
Terminal płatniczy w telefonie i opinie o usłudze
Sprawdziłem jakie są opinie o usłudze i samych aplikacjach. Wśród nich przeważają te pozytywne, czasem wręcz pojawiają się entuzjastyczne.
Jak widzisz, zdarza się, że telefon wręcz częściej, niż do rozmów, używany jest do przyjmowania płatności, co pozwala na ograniczenie obrotu gotówkowego. Naprawdę wielu przedsiębiorców, szczególnie tych małych, doceniło wygodę i możliwości rozwoju. Zwróciłem uwagę na to, ze powtarzały się także opinie, według których użytkownicy aplikacji do używania telefonu jako terminala płatniczego nie wyobrażali sobie prowadzenia działalności w przyszłości, bez takiego rozwiązania. To mówi samo za siebie!
Zobacz więcej wpisów z kategorii: Aplikacje
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz