WiFi calling: co to jest i jak działają połączenia przez internet? Jak je włączyć?

Koniec XX oraz początek XXI wieku to czas, który mija pod szyldem bezwzględnego rozwoju technologicznego. Kiedy w latach 90- tych ubiegłego wieku w domach zaczęły pojawiać się telefony mobilne, niewiele osób sądziło, że kilka lat później, za ich pośrednictwem, będzie można zrobić właściwie wszystko, a zasięg sieci komórkowej będzie niemalże w każdym miejscu na ziemi. Niewiele osób również spodziewało się powszechnego dostępu do Internetu i wykorzystania go do rozmów za pośrednictwem WiFi Calling.

Największe problemy związane z telefonią komórkową

Przeciętny użytkownik telefonów nie dostrzega wielu problemów związanych ze swoim urządzeniem czy siecią komórkową. Niestety, pojawiają się one w pewnych okolicznościach. Wielu z nas, wielokrotnie znalazło się w sytuacji, kiedy będąc poza miastem, wykonanie połączenia czy skorzystanie z Internetu nie było możliwe z uwagi na brak zasięgu. Zapewne, innym problemem było żmudne wybieranie odpowiedniego operatora oraz wysokie rachunki związane z rozmowami z rodziną, które przychodziły po powrocie z zagranicznych wakacji.

O ile na wiele tego typu niedogodności, jak np. szybko rozładowująca się bateria, znaleziono rozwiązanie, to we wskazanym zakresie jesteśmy zmuszeni (na obecną chwilę) pogodzić się z rzeczywistością. Pewnym usprawnieniem jest jednak opcja, która na naszym rynku oferowana jest stosunkowo od niedawna, czyli Wi-Fi Calling.

Co to jest Wi-Fi Calling?

co toZapewne, wielu użytkowników telefonów zastanawia się, czym jest Wi-Fi Calling oraz czy warto z niego skorzystać.

W prostym tłumaczeniu, jest to możliwość wykonywania połączeń, które nie są obsługiwane przez standardową sieć, a jedynie za pośrednictwem połączenia bezprzewodowego. Główną zaletą rozmowy przez Internet jest to, że w sytuacji, kiedy na naszym telefonie wskaźnik zasięgu znika, możliwe jest połączenie z zewnętrzną siecią internetową, która jest dostępna niemalże wszędzie i wykonanie połączenia.

Sprytny sposób na oszczędności

Aktywacja tej usługi jest również atrakcyjna z uwagi na fakt ograniczenia kosztów rozmów oraz powszechną dostępność aplikacji obsługujących połączenia przez Wi – Fi. Standardowe usługi telekomunikacyjne z najbardziej oddalonymi krajami świata, jak np. Stany Zjednoczone, Australia czy Azja, pociągają za sobą duże koszty. Rozmowy przez sieć są idealną alternatywą w tym zakresie. Korzystając z nich w kraju zwykle nie ponosimy żadnych kosztów. Natomiast, jeśli chcemy wyprowadzić rozmowę poza granice Polski, wiąże się to z wydatkiem kilku do kilkudziesięciu groszy, w zależności od indywidualnego planu taryfowego operatora, z usług którego korzystamy.

Nie tylko fonia, ale i wizja

Obecnie, wielu dostawców oferuje również połączenia umożliwiające przekazywanie obrazu za pośrednictwem sieci internetowej w ramach Wi-Fi Calling. Pozwala to czerpać jeszcze większą przyjemność i stwarza nowe możliwości. Również, operatorzy coraz częściej odchodzą od standardowej wersji usług komórkowych, związanych z połączeniami telefonicznymi czy SMS- ami, na rzecz jednej, zintegrowanej aplikacji łączącej, obsługującej użytkownika za pośrednictwem Internetu.

Jak korzystać z WiFi Calling?

Aby korzystać z opcji rozmów przez WiFi, nie jest konieczne podejmowanie skomplikowanych kroków. Na pierwszy plan wysuwa się zaplecze techniczne, które musimy sobie zagwarantować. Nie każdy bowiem smartfon obsługuje tę funkcję.

  • Sieci komórkowe, posiadające w swojej ofercie rozmowy za pośrednictwem Internetu, proponują swoim Klientom specjalne modele telefonów z Wi-Fi Calling. Częstokroć, charakteryzują się one dużo lepszą baterią oraz wyświetlaczem. Dużym plusem jest to, że są  wspierane zarówno przez system iOS, jak i Android . Zatem, sympatycy obu platform mogą z niego korzystać.
  • Kolejnym elementem jest posiadanie odpowiedniej aplikacji obsługującej połączenia przez Wi-Fi. Jeśli zdecydujemy się na zakup dedykowanego planu taryfowego, nasze urządzenie będzie już posiadać wgrany stosowny program. Możliwe jest także skorzystanie ze sklepu z aplikacjami, jednak konieczne jest posłużenie się w tym aspekcie pewnym krytycyzmem. Pamiętajmy bowiem, że są one w większości przypadków prywatnymi tworami, nietestowanymi przez programistów. Instalując je w telefonie, jednocześnie udzielamy do nich dostępu osobom z zewnątrz.
  • Innym, istotnym aspektem jest to, że połączenia przez Wi-Fi są obustronne. Oznacza to, że aby móc w pełni z nich korzystać, zarówno osoba dzwoniąca, jak i odbierająca połączenie musi być wyposażona w telefon obsługujący tę funkcję. Obecnie, stanowi to coraz mniejszy problem, gdyż większość oferowanych urządzeń posiada to w standardzie
  • Wi-Fi Calling nie obędzie się także bez połączenia z Internetem. Nie ma tu jednak konkretnych wymagań w zakresie rodzaju sieci czy też pochodzenia. Może być to zarówno otwarta, jak i prywatna sieć, a nawet inny telefon komórkowy działający jako hotspot.

Nie zapomnij o aktywacji!

W przypadku niektórych sieci, samo posiadanie odpowiedniego aparatu oraz aplikacji nie wystarczy – konieczna jest aktywacja usługi. Nie jest ona jednak skomplikowana i nie wymaga zakładania konta na dodatkowych witrynach.

Jak zatem ją włączyć?

  1. Pierwszą możliwością jest jej uruchomienie w punkcie obsługi klienta operatora w trakcie kupowania abonamentu. Pracownik przedstawi nam wówczas wszelkie kwestie techniczne z tym związane, a nawet dokona testowego połączenia.
  2. Alternatywą jest kontakt telefoniczny z BOK operatora, co pozwoli na aktywację bez wychodzenia z domu. Analogicznie, niektóre firmy umożliwiają również uruchomienie usługi poprzez wiadomość SMS o odpowiedniej treści.

Co, jeśli usługa nie spełni naszych oczekiwań lub zwyczajnie nie będzie nam potrzebna? Jak ją wyłączyć? Właściwie, nie jest konieczne, aby to robić.

Jeśli nie korzystamy w połączeń przez Wi- Fi, zwykle nie są nam naliczane żadne dodatkowe koszty związane np. z posiadaniem aplikacji na telefonie. Użytkownicy, którzy wolą jednak czuć się pewnie, mogą skontaktować się ze swoim operatorem telefonicznie i poprosić o dezaktywację usługi. Przebiega to bardzo sprawnie i, oczywiście, jest bezpłatne.

Zalety Wi-Fi Calling

  • Niezależność od zasięgu operatora. Nie jest konieczne, by wybierając dostawcę usług komunikacyjnych, sugerować się mapą jego zasięgu.
  • Dostępność połączeń właściwie w każdym miejscu, w którym znajduje się sieć Wi-Fi. Jak jednak dobrze wiemy, obecnie funkcjonuje ona na całym świecie.
  • Niskie koszty rozmów telefonicznych, a nawet ich brak, w przypadku połączeń krajowych. Jest to istotne głównie, jeśli wykonujemy dużo rozmów. Usługa ta może zainteresować również przedsiębiorców posiadających pracowników z telefonami służbowymi.
  • Brak programów lojalnościowych i dodatkowych kosztów usługi. To ważny aspekt opcji dzwonienia przez Wi-Fi. Aktywacja oraz dezaktywacja usługi przeważnie nie pociąga za sobą kosztów, a jeśli nie chcemy z niej korzystać, nasz plan taryfowy funkcjonuje jak normalny abonament.
  • Bardzo dobrze rozwinięte zaplecze techniczne. Plusem jest to, że usługa Wi-Fi Calling nie jest dedykowana jedynie dla jednej platformy. Zwolennicy iOS i Android znajdą dla siebie idealne urządzenie. Również, proponowane modele telefonów charakteryzują się ciekawą stylizacją oraz funkcjami na najwyższym poziomie.
  • Jakość połączeń niezależna od zasięgu. Wiele razy jest tak, że pomimo możliwości połączenia się, słabo słyszymy rozmówcę, co powoduje, że dalsza rozmowa nie jest komfortowa. Skorzystanie z usługi Wi-Fi Calling niweluje tego typu zakłócenia. Połączenie jest kierowane przez stabilną sieć internetową, a głos jest wychwytywany i wzmacniany dzięki aplikacji, która jednocześnie wycisza dźwięki otoczenia.
  • Niezależność od Roamingu. Pytanie o aktywację tej usługi zadaje sobie właściwie każdy, kto wyjeżdża poza granice Polski. W razie zaniechania, konieczne jest poświęcenie sporej ilości czasu na rozmowę z konsultantem telefonicznym. Wi-Fi Calling nie wymaga takich czynności. Sieć internetowa, z którą się łączymy, nie musi spełniać żadnych dodatkowych wymagań, a w ostateczności może ona pochodzić nawet od innego telefonu.

Opinie użytkowników Wi-Fi Calling

opinie o WiFi callingW sieci można znaleźć liczne opinie osób aktywnie korzystających z Wi-Fi Calling. Pojawiają się na forach internetowych, czy też blogach o technologii.

Co w nich znajdziemy?

Jeden z użytkowników prowadzi firmę handlową i zatrudnia kilku sprzedawców. Wiele razy skarżyli oni się na to, że będąc u Klienta, którego siedziba oddalona jest od miast, nie mogą wykonywać połączeń, chociażby do innych pracowników. Wi-Fi Calling zaproponował doradca u operatora. Koszty były znikome, więc postanowiono aktywować „na próbę”. Okazuję się, że od tej decyzji wszystko się zmieniło – dobry telefon, mniejsze rachunki, a dzwoniąc do pracowników już nie ma komunikatu pt. „abonent jest niedostępny”.
Pewna para od dłuższego czasu planowała przeprowadzkę poza miasto, co umożliwiła im praca zdalna. Problem pojawił się jednak z zasięgiem sieci komórkowej. Był znikomy, a jeśli udało się połączyć, to i tak niewiele było słychać. Zakup różnego rodzaju „polepszaczy” nie pomagał. Decyzja o WiFi Calling była spontaniczna. Ona korzysta z aplikacji na iOS, a on na Androidzie. Rezultat określają jako „pełne zadowolenie”.
Po zakupie telefonu dla dziecka problem pojawił się z zasięgiem w drodze ze szkoły do domu. Brak informacji nie był komfortowy, zwłaszcza w nieprzewidzianych sytuacjach. Decyzja o Wi-Fi Calling została podjęta z uwagi na bezpieczeństwo syna. Rozwiązanie zdało egzamin na przysłowiową „piątkę”.
  • Zapewne, Wi-Fi Calling jest „technologią jutra”, która usprawni dokonywanie połączeń. Wielu entuzjastów tego rozwiązania uważa, że w przyszłości będzie to jedyna opcja umożliwiająca komunikację, biorąc pod uwagę prędkość rozwijania się sieci internetowej.
  • Sceptycy, natomiast, wskazują na niebezpieczeństwo, jakie płynie w związku z łączeniem się, z wielokrotnie niezabezpieczonymi w odpowiedni sposób, otwartymi sieciami.

Analizując poszczególne głosy można przyznać rację zarówno jednym, jak i drugim. Zatem, ważne w takiej sytuacji są opinie płynące stricte od użytkowników tej usługi. Wydają się być one pozytywne i zdecydowanie sugerujące chęć rozwoju technologii internetowych połączeń. Nic nie stoi na przeszkodzie, by podążała ona w kierunku dalszej ekspansji zastępując stopniowo znane wszystkim usługi telekomunikacyjne.

Zobacz więcej wpisów z kategorii: Internet
Paweł Bocianowski Opublikowane przez:

Wielki fan nowych technologii od najmłodszych lat i poszukiwacz dobrych ofert. Posiadam wykształcenie ekonomiczne. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Moją misją jest poszerzanie cyfrowej wiedzy Polaków i w ten sposób przeciwdziałanie zjawisku tzw. cyfrowego wykluczenia.  Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *