Dzwoni do mnie mój numer! – dlaczego telefon dzwoni sam do siebie? Przyczyny i rozwiązania

Być może w ciągu dnia odbierasz pojedyncze połączenia. Możliwe też, że telefonu używasz bardzo intensywnie i pojawiają się na liście połączeń dziesiątki różnych numerów. Część z nich wpisana jest do Twoich kontaktów, inne nie identyfikują się nazwą wpisaną wcześniej w smartfona. Dzwoni do mnie mój numer – jak zareagować, gdy to widzisz? Dlaczego telefon dzwoni sam do siebie? Poznaj możliwe przyczyny i rozwiązania.

Z mojego dzisiejszego wpisu dowiesz się, dlaczego widzisz połączenie w własnego numeru. Będziesz też wiedzieć co zrobić, gdy znajdziesz nieodebrane połączenie z własnego numeru. Co prawda nie jest to częste zjawisko, jednak może wymagać Twojej uwagi i ostrożności. Zapraszam do lektury.

Operator ma możliwość przypisania identyfikacji tekstowej do numeru, który nie jest zarejestrowany w Twoim telefonie. Zobaczysz wtedy nazwę zapisaną słowami. Może to dotyczyć wyjątkowych numerów, na przykład Biura Obsługi Klienta. Zdarza się, że instytucje takie, jak banki wykupują taką możliwość u operatora.

połączenie z własnego numeru

Dzwoni do mnie mój numer – czy to w ogóle możliwe?

Jak to się stało, że wyświetlił się Twój numer na Twoim telefonie? Czy smartfon zadzwonił sam do siebie? Przyjrzyjmy się temu, jakie połączenia możesz wykonywać na co dzień:

  • Połączenia głosowe na numery krajowe
  • Połączenie na numery międzynarodowe (zagraniczne)
  • Połączenia Internetowe w kraju i za granicą (w roamingu) – zawierają się też w tym wszelkie aktywności w komunikatorach
  • Wysyłanie SMS i MMS w kraju i za granicą na dowolne numery komórkowe

Czy jest wśród nich miejsce na dzwonienie do siebie? Nie, tego typu usługa nie jest możliwa do wykonania. Ale to, że dostajesz telefon od samego siebie jest możliwe, przynajmniej na wyświetlaczu Twojego telefonu. Jak się to dzieje?

Mój numer do mnie dzwoni – przypisanie nazwy do połączenia

Czy to telefon sam dzwoni i wirus jest przyczyną? Raczej nie. Taka sytuacja wynika z faktu, że ktoś nieuprawniony wykonał pewne działania, by identyfikować się Twoim numerem. Możliwe, że jest to próba oszustwa, która ma na celu uzyskanie od Ciebie wrażliwych danych. Co należy zrobić? Czy kogoś powiadomić? Oto najważniejsze zasady. Bardzo proszę, pamiętaj o nich:

  • Nie odbieraj połączeń tego typu
  • Jeśli odbierzesz, to niezależnie od tego, co usłyszysz w słuchawce jak najszybciej rozłącz się
  • Powiadom operatora o tym zdarzeniu. Wykorzystaj do tego numer infolinii lub formularz kontaktowy. Dobrym wyborem będzie konto na portalu operatora, jeśli je posiadasz

Najczęściej takie zdarzenie będzie jednorazowe. Nie powinno się zatem powtórzyć. Jeśli jednak będzie zdarzać się częściej, to niezwłocznie powiedz o tym na infolinii. W przypadku powtarzających się połączeń można uznać to za nękanie. Wtedy reakcja operatora może zawierać powiadomienie organów ścigania – dla Twojego bezpieczeństwa.

Spotkałem się z wieloma przypadkami, w których przeczytałem lub usłyszałem podobną historię:

Dzwoniła do mnie jakaś pani, która twierdziła, że ja do niej dzwoniłem i ona oddzwania. Jednak w mojej historii połączeń nie było wcześniej jej numeru.
Dostałam połączenie… nie uwierzycie, z  własnego numeru! Po odebraniu połączenie zostało natychmiast rozłączone. Oczywiście nie miałam możliwości oddzwonienia na własny numer.

Jeśli tak zakończy się sprawa, to nie ma się czego obawiać. Gorzej, jeśli uznasz, że warto podzielić się z rozmówcą jakimiś danymi, na przykład numerem PESEL. To naprawdę zły wybór. Nie rozmawiaj z dzwoniącym z Twojego własnego numeru na żaden temat.

mój numer do mnie dzwoni

Połączenie z własnego numeru – czy to kosztuje?

Jeśli odbierzesz połączenie przychodzące z własnego numeru, to raczej nie musisz obawiać się zwiększonego rachunku za telefon. Obciążenie na wykazie połączeń pojawia się wówczas, gdy wykonujesz połączenia wychodzące.

Wyjątkiem są połączenia odebrane na koszt rozmówcy. W każdym jednak wypadku musisz wyrazić zgodę na pokrycie kosztów rozmowy. Automat zapyta czy zgadzasz się na połączenie i poinformuje ile kosztuje każda jego minuta. Usługa oferowana jest przez większość naszych operatorów.

Jednak dobrą praktyką jest zapoznanie się z wykazem połączeń w razie jakichkolwiek wątpliwości czy podejrzeń. Jakie masz możliwości? Oto one:

  • Możesz zamówić u operatora wydruk połączeń
  • Dzwoniąc na infolinię, możesz poprosić o głosową informację na temat połączeń z wybranego dnia
  • Najwygodniej jednak sprawdzisz wykaz połączeń poprzez konto na portalu internetowym operatora

Zdecydowanie polecam to ostatnie rozwiązanie. Jest całkowicie bezpłatne, szybkie oraz wygodne. Korzystając ze swoich danych do logowania możesz mieć dostęp do połączeń z Twojego numeru, zarejestrowanych przez operatora. Uzyskasz go poprzez przeglądarkę internetową na komputerze lub dedykowaną aplikację na smartfonie.

Telefon dzwoni sam do siebie w Plusie

Jeszcze do niedawna w przypadku, gdy telefon dzwonił sam do siebie mogło okazać się, że połączenie zostało wykonane z poczty głosowej. Wykorzystana została funkcjonalność dostępna u niektórych operatorów. Działało to tak, że gdy masz nagraną na poczcie jakąś wiadomość, to automat dzwoni do Ciebie i proponuje odsłuchanie nagrania, identyfikując się Twoim numerem.

Ktoś dzwoni do mnie z mojego numeru – można było się z tym spotkać w przeszłości w sieci Plus, gdy były jakieś wiadomości do odsłuchania. Teraz jednak wdrożone zostało rozwiązanie polegające na tym, że gdy dzwoni do Ciebie automat, to zobaczysz napis Poczta Głosowa lub inny numer poczty, zależny od operatora.

Poczta głosowa może identyfikować się zapisem nazwy usługi lub numerem skróconym takim, jak na przykład *100. Ułatwia to odróżnienie jej numeru od innych i jest bardzo wygodne dla abonentów.

Połączenia z banków i zachowanie czujności

ktoś dzwoni z mojego numeru

Jak wspomniałem na początku, możliwe jest, że Twój bank czy inna instytucja zaufania publicznego wykupi u operatora dostosowane identyfikowanie. Wygląda to w praktyce tak, że nawet jeśli nie masz numeru w swojej książce telefonicznej, to pojawi się on na Twoim ekranie z nazwą, jaka została zaimplementowana w konfiguracji dostawcy usług głosowych. Banki i inne firmy robią tak dla Twojej wygody – wiesz kto do Ciebie dzwoni.

Czy jednak jest to powód, by uśpić Twoją czujność? Pamiętaj proszę, że odpowiedź brzmi: NIE. Nie daj się nabrać. Każde połączenie może być oszustwem, choć oczywiście nie jest to przesądzone. Jeśli ktoś podaje się za pracownika banku, to na pewno nie powinien prosić Cię o dane dotyczące m. in.:

  • Haseł do bankowości elektronicznej
  • Zabezpieczeń Twojego konta

W każdym wypadku masz prawo odmówić rozmowy. Po rozłączeniu się doradzam Ci połączenie z infolinią banku, której numer znajdziesz choćby na jego stronie internetowej. Być może jest już wpisany do Twojej książki telefonicznej? Dobrym rozwiązaniem jest też powiadomienie banku o takim połączeniu za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Niektóre banki oferują możliwość kontaktu poprzez formularz na stronie bankowości elektronicznej. W ten sposób proces identyfikacji Ciebie jako klienta jest przyspieszony i szybciej zostanie zweryfikowana potencjalna próba oszustwa.

Instytucja tego typu loguje wszystkie próby kontaktu z klientem. Łatwo więc zostanie sprawdzone, czy ktoś próbował z Toba rozmawiać i czy to połączenie było faktycznie autoryzowane w systemach instytucji.

Ciekawostki o połączeniach

W związku z tym, że zależy mi na poszerzeniu Twojej wiedzy na temat połączeń telefonicznych i sposobu ich działania, przygotowałem kilka ciekawych wpisów na te tematy. Jestem przekonany, że zaciekawi Cię mój artykuł na temat przekierowań. Jeśli natomiast Twój telefon sam, bez Twojej ingerencji odbiera połączenia, to o sposobach poradzenia sobie z tym przeczytasz w innym moim wpisie.

Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Paweł Bocianowski Opublikowane przez:

Wielki fan nowych technologii od najmłodszych lat i poszukiwacz dobrych ofert. Posiadam wykształcenie ekonomiczne. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Moją misją jest poszerzanie cyfrowej wiedzy Polaków i w ten sposób przeciwdziałanie zjawisku tzw. cyfrowego wykluczenia.  Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *