Rynek operatorów telefonii komórkowej zmienia się w bardzo dynamicznym tempie. Żeby mieć pewność, że korzystamy z najbardziej optymalnej na dany moment usługi, musimy wciąż trzymać rękę na pulsie. Nowe marki wychodzą z coraz to korzystniejszymi ofertami, obok których nie sposób przejść obojętnie – wiele z nich opisałem nawet w moim rankingu sieci komórkowych. Ile jednak trwa przeniesienie numeru, kiedy już znajdziemy najwłaściwszą usługę dla siebie?
To zależy od kilku czynników, a wszystkie z nich omawiam w poniższym wpisie.
Jak długo trwa przeniesienie numeru w przypadku poszczególnych sieci?
W kwestii przenoszenia numeru do innego operatora jedno jest pewne – niewiele jest sytuacji, w których możemy zerwać naszą aktualną umowę przed czasem bez ponoszenia konsekwencji. Operatorzy zwykle przewidują w takich przypadkach kary umowne w wysokości abonamentu, który pozostałby nam do opłacenia przez pozostały czas obowiązywania umowy.
Sprawa jednak nie zawsze jest przesądzona – tacy operatorzy jak na przykład Play czy Plus, umożliwiają nam korzystanie z ich usług przed rozpoczęciem obowiązywania właściwej umowy. Zgłaszając się do takiej oferty otrzymujemy numer tymczasowy, który umożliwia nam korzystanie z usługi bez żadnych dodatkowych opłat nawet na 6 miesięcy przed końcem obowiązywania naszej obecnej umowy.
Jak przyspieszyć procedurę?
Większość funkcjonujących obecnie na rynku operatorów zachęca nas do dokonywania przeniesienia numeru w formie online. Jest to opcja, która umożliwia nam otrzymanie niezbędnych dokumentów oraz bonusów bez wychodzenia z domu, oszczędzając jednocześnie czas pracowników sieci komórkowej.
Warto zatem skontaktować się z nowym operatorem ze stosownym wyprzedzeniem. Dzięki temu będziemy mogli podpisać dokumenty w terminie, który pozwoli nam korzystać z nowej usługi bez wychodzenia z domu w możliwie najkrótszym czasie.
Zerwanie umowy z winy operatora
To jedyny sposób na realne przyspieszenie przeniesienia numeru telefonu. Niezależnie od tego, czy korzystamy z usług Play, Plusha, Virgin Mobile czy jakiegokolwiek innego operatora, przy okazji znaczących zmian w warunkach świadczenia usług, mamy możliwość rezygnacji z obecnej umowy. Przywilej ten gwarantowany jest przez prawo usług telekomunikacyjnych.
Jak sprawa wygląda w praktyce? Cóż – jeśli chcemy zmieniać naszego operatora, zwykle mamy po temu konkretne powody. Jeśli jednym z nich jest nagła zmiana obowiązującego cennika – nie zwlekajmy ani chwili. W sytuacji, w której ceny naszej usługi zmieniły się w trakcie obowiązywania naszej obecnej umowy, mamy prawo jej wypowiedzenia bez żadnych konsekwencji i dodatkowych kosztów.
Odstąpienie bez podania przyczyny
Drugą sytuacją, w której możemy zrezygnować z usług, świadczonych przez naszego obecnego operatora jest odstąpienie od niedawno podpisanej umowy. Mamy do niego prawo tylko w sytuacji, w której podpisywaliśmy dokumenty za pośrednictwem formularza online lub przez infolinię. W takiej sytuacji, jeśli zauważymy w umowie elementy, które powodują, że nie chcemy wiązać się z danym usługodawcą, możemy odstąpić od zobowiązania w terminie od 10 do 14 dni od jej podpisania – często nawet bez konieczności podawania przyczyny rezygnacji.
Na co zwrócić uwagę przy ustalaniu terminu przeniesienia numeru?
Dokonując przeniesienia numeru musimy bezwzględnie pamiętać o kilku zasadach:
- Zawsze dokładnie przeczytajmy obecnie obowiązującą umowę. Szczególną uwagę zwróćmy na jej okres obowiązywania oraz rodzaj obecnie świadczonych usług. Informacje te w niezmienionej formie będziemy musieli zawrzeć w formularzu, wysyłanym do nowego operatora. Zwróćmy jednak uwagę na detale – często zdarza się, że wnioski o przeniesienie numeru są odrzucane z powodu niezgodności podanych informacji z tymi, które nowy operator uzyska bezpośrednio u naszego poprzedniego usługodawcy.
- Określ precyzyjnie datę przeniesienia numeru. Powinna ona nastąpić najwcześniej w dzień po zakończeniu obowiązywania obecnej umowy. Niedopilnowanie tego elementu może spowodować sytuację, w której będziesz zmuszony opłacać jednocześnie abonament u obu operatorów.
- Pamiętaj, że odrzucenie wniosku o przeniesienie numeru nie oznacza anulowania nowej umowy. Jeżeli Twój formularz nie został przyjęty, dokonaj w nim korekty lub rozpocznij procedurę odstąpienia od zobowiązania.
Na czym polega przeniesienie numeru z abonamentu na kartę?
Przeniesienie numeru z abonamentu na kartę przebiega w podobny sposób do każdej innej konwersji. Najczęściej procedurę będziemy wykonywać za pośrednictwem internetu. Zgłaszamy docelowemu operatorowi chęć korzystania z jego usług, wypełniamy odpowiedni formularz, a następnie czekamy na kuriera, który dostarczy nasze dokumenty wraz z nową kartą SIM. Po jej aktywacji możemy cieszyć się pełnym zakresem usług.
Niezależnie od tego, czy przenosimy numer z abonamentu na kartę, czy też dokonujemy odwrotnej operacji – czas trwania przeniesienia i związana z nim procedura przebiegają według podanego wcześniej schematu.
Poza tym – warto śledzić wszelkie zmiany w warunkach obowiązywania naszej umowy. Może się zdarzyć sytuacja, w której umożliwią nam one wcześniejsze odstąpienie od świadczonych usług.
Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz