Ile trwa przeniesienie numeru z i do innej sieci i od czego to zależy?

Rynek operatorów telefonii komórkowej zmienia się w bardzo dynamicznym tempie. Żeby mieć pewność, że korzystamy z najbardziej optymalnej na dany moment usługi, musimy wciąż trzymać rękę na pulsie. Nowe marki wychodzą z coraz to korzystniejszymi ofertami, obok których nie sposób przejść obojętnie – wiele z nich opisałem nawet w moim rankingu sieci komórkowych. Ile jednak trwa przeniesienie numeru, kiedy już znajdziemy najwłaściwszą usługę dla siebie?

To zależy od kilku czynników, a wszystkie z nich omawiam w poniższym wpisie.

Jak długo trwa przeniesienie numeru w przypadku poszczególnych sieci?

W kwestii przenoszenia numeru do innego operatora jedno jest pewne – niewiele jest sytuacji, w których możemy zerwać naszą aktualną umowę przed czasem bez ponoszenia konsekwencji. Operatorzy zwykle przewidują w takich przypadkach kary umowne w wysokości abonamentu, który pozostałby nam do opłacenia przez pozostały czas obowiązywania umowy.

Sprawa jednak nie zawsze jest przesądzona – tacy operatorzy jak na przykład Play czy Plus, umożliwiają nam korzystanie z ich usług przed rozpoczęciem obowiązywania właściwej umowy. Zgłaszając się do takiej oferty otrzymujemy numer tymczasowy, który umożliwia nam korzystanie z usługi bez żadnych dodatkowych opłat nawet na 6 miesięcy przed końcem obowiązywania naszej obecnej umowy.

Standardowo procedura przenoszenia numeru trwa od 2 do 3 dni roboczych. Mówimy tutaj oczywiście o sytuacji, w której nasza poprzednia umowa dobiega już końca.  Dlatego też jeśli planujemy zmienić operatora sieci komórkowej, najkorzystniej będzie skontaktować się z nowym usługodawcą na około 14 dni przed końcem obowiązywania naszego obecnego zobowiązania.  Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której będziemy musieli czekać na przeniesienie numeru bez możliwości korzystania z telefonu.
Niezależnie od tego, czy przenosimy numer do Plusa, Orange czy innej sieci, czas trwania procedury i jej zasady prezentują się bardzo podobnie. Musimy w tym celu wypełnić formularz online, skontaktować się telefonicznie z konsultantem naszej sieci lub odwiedzić salon osobiście.

Jak przyspieszyć procedurę?

procedura online Większość funkcjonujących obecnie na rynku operatorów zachęca nas do dokonywania przeniesienia numeru w formie online. Jest to opcja, która umożliwia nam otrzymanie niezbędnych dokumentów oraz bonusów bez wychodzenia z domu, oszczędzając jednocześnie czas pracowników sieci komórkowej.

Należy jednak zaznaczyć, że standardowa forma przeniesienia numeru, w której odwiedzamy osobiście salon operatora, jest procedurą znacznie szybszą. W tym trybie jesteśmy w stanie korzystać z nowego numeru do trzech dni roboczych po podpisaniu dokumentów. W przypadku procedury online – ze względu na konieczność transportowania umowy za pośrednictwem kuriera – czas ten może się wydłużyć nawet do 14 dni.

Warto zatem skontaktować się z nowym operatorem ze stosownym wyprzedzeniem. Dzięki temu będziemy mogli podpisać dokumenty w terminie, który pozwoli nam korzystać z nowej usługi bez wychodzenia z domu w możliwie najkrótszym czasie.

Zerwanie umowy z winy operatora

To jedyny sposób na realne przyspieszenie przeniesienia numeru telefonu. Niezależnie od tego, czy korzystamy z usług Play, Plusha, Virgin Mobile czy jakiegokolwiek innego operatora, przy okazji znaczących zmian w warunkach świadczenia usług, mamy możliwość rezygnacji z obecnej umowy. Przywilej ten gwarantowany jest przez prawo usług telekomunikacyjnych.

Jak sprawa wygląda w praktyce? Cóż – jeśli chcemy zmieniać naszego operatora, zwykle mamy po temu konkretne powody. Jeśli jednym z nich jest nagła zmiana obowiązującego cennika – nie zwlekajmy ani chwili. W sytuacji, w której ceny naszej usługi zmieniły się w trakcie obowiązywania naszej obecnej umowy, mamy prawo jej wypowiedzenia bez żadnych konsekwencji i dodatkowych kosztów.podniesienie cen przez operatora

Jedynym, co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić, jest przesłanie do naszego operatora (najlepiej listem poleconym) stosownego pisma, w którym zrezygnujemy z usługi bez zachowania standardowego okresu wypowiedzenia. W liście powinniśmy uzasadnić naszą decyzję, powołując się na art. 60a ustawy Prawo Telekomunikacyjne, gwarantujący abonentom prawo do odstąpienia od umowy w przypadku zmiany warunków jej obowiązywania.

Odstąpienie bez podania przyczyny

Drugą sytuacją, w której możemy zrezygnować z usług, świadczonych przez naszego obecnego operatora jest odstąpienie od niedawno podpisanej umowy. Mamy do niego prawo tylko w sytuacji, w której podpisywaliśmy dokumenty za pośrednictwem formularza online lub przez infolinię. W takiej sytuacji, jeśli zauważymy w umowie elementy, które powodują, że nie chcemy wiązać się z danym usługodawcą, możemy odstąpić od zobowiązania w terminie od 10 do 14 dni od jej podpisania – często nawet bez konieczności podawania przyczyny rezygnacji.

Na co zwrócić uwagę przy ustalaniu terminu przeniesienia numeru?

Dokonując przeniesienia numeru musimy bezwzględnie pamiętać o kilku zasadach:

  • Zawsze dokładnie przeczytajmy obecnie obowiązującą umowę. Szczególną uwagę zwróćmy na jej okres obowiązywania oraz rodzaj obecnie świadczonych usług. Informacje te w niezmienionej formie będziemy musieli zawrzeć w formularzu, wysyłanym do nowego operatora. Zwróćmy jednak uwagę na detale – często zdarza się, że wnioski o przeniesienie numeru są odrzucane z powodu niezgodności podanych informacji z tymi, które nowy operator uzyska bezpośrednio u naszego poprzedniego usługodawcy.
  • Określ precyzyjnie datę przeniesienia numeru. Powinna ona nastąpić najwcześniej w dzień po zakończeniu obowiązywania obecnej umowy. Niedopilnowanie tego elementu może spowodować sytuację, w której będziesz zmuszony opłacać jednocześnie abonament u obu operatorów.
  • Pamiętaj, że odrzucenie wniosku o przeniesienie numeru nie oznacza anulowania nowej umowy. Jeżeli Twój formularz nie został przyjęty, dokonaj w nim korekty lub rozpocznij procedurę odstąpienia od zobowiązania.

Na czym polega przeniesienie numeru z abonamentu na kartę?

przeniesienie numeru z abonamentu na kartęPrzeniesienie numeru z abonamentu na kartę przebiega w podobny sposób do każdej innej konwersji. Najczęściej procedurę będziemy wykonywać za pośrednictwem internetu. Zgłaszamy docelowemu operatorowi chęć korzystania z jego usług, wypełniamy odpowiedni formularz, a następnie czekamy na kuriera, który dostarczy nasze dokumenty wraz z nową kartą SIM. Po jej aktywacji możemy cieszyć się pełnym zakresem usług.

Niezależnie od tego, czy przenosimy numer z abonamentu na kartę, czy też dokonujemy odwrotnej operacji – czas trwania przeniesienia i związana z nim procedura przebiegają według podanego wcześniej schematu.

Jak widzimy – przenoszenie numeru do nowego operatora z biegiem czasu staje się zabiegiem coraz prostszym. Udogodnienia, które otrzymujemy na tym polu od nowych usługodawców sieci komórkowych nie tylko powodują, że zabieg jest opłacalny, ale także jest on coraz łatwiejszy pod względem formalnym

Poza tym – warto śledzić wszelkie zmiany w warunkach obowiązywania naszej umowy. Może się zdarzyć sytuacja, w której umożliwią nam one wcześniejsze odstąpienie od świadczonych usług.

Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Paweł Bocianowski Opublikowane przez:

Wielki fan nowych technologii od najmłodszych lat i poszukiwacz dobrych ofert. Posiadam wykształcenie ekonomiczne. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Moją misją jest poszerzanie cyfrowej wiedzy Polaków i w ten sposób przeciwdziałanie zjawisku tzw. cyfrowego wykluczenia.  Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *