Telefon stacjonarny przez dziesięciolecia towarzyszył nam w codziennym życiu. Jego podłączenie jeszcze pod koniec XX wieku oznaczało wejście w erę nowoczesnej komunikacji. Samo posiadanie naziemnej linii telefonicznej, szczególnie w mniejszych miejscowościach nie było oczywiste. Telefon pozwalał na kontakt z rodziną i znajomymi, a później także na dostęp do Internetu w technologii analogowej. Dziś jednak jest coraz mniej potrzebny. Zatem jak wygląda rezygnacja z telefonu stacjonarnego? Zapraszam Cię do poznania szczegółów procedury i istotnych informacji. Pokażę Ci także wzór pisma, którym możesz się posłużyć.
Rezygnacja z telefonu stacjonarnego w przypadku umowy terminowej
Przede wszystkim doradzam Ci sprawdzenie, czy korzystasz z telefonu stacjonarnego w ramach tzw. umowy terminowej. Może być w niej przewidziany okres, przez który należy opłacać kwotę abonamentu. W tym czasie rozwiązanie umowy będzie wiązało się z koniecznością opłacenia tzw. kary umownej. Być może zatem bardziej opłacalne dla Ciebie będzie wypełnienie zapisów umowy do końca przewidzianego w niej terminu.
Jeśli masz pewność, że rezygnacja nie będzie wiązała się z opłatami za zerwanie umowy przed terminem, to możesz spokojnie przejść do dalszych kroków.
Całkowita rezygnacja z telefonu stacjonarnego
Co rozumiemy pod tym pojęciem? Jest to faktyczne zaprzestanie świadczenia usług i naliczania opłat. Usługodawca przyjmuje do wiadomości oświadczenie woli otrzymane od Ciebie i w przewidzianym regulaminem czasie odłącza linię oraz przestaje naliczać opłaty. Nie będzie to jednak wiązało się z pracami techników w Twoim lokalu. Dlaczego?
Infrastruktura, w tym okablowanie i urządzenia, używana do świadczenia usług może przedstawiać wartość dla operatora. Jeśli została tylko wypożyczona na czas świadczenia usług – operator najprawdopodobniej ją od Ciebie odbierze. Jednak telefon stacjonarny w tradycyjnej technologii wymaga wyłącznie kablowego połączenia. Nie opłaca się nikomu (ani firmie ani Tobie) usuwanie okablowania. Widoczne jest ono tylko w postaci gniazdka na ścianie. Jeśli chcesz – możesz je w przyszłości usunąć we własnym zakresie.
Rezygnacja z telefonu stacjonarnego a Internet
Chcę zwrócić Twoją uwagę na aspekt łączenia usług. Zdarza się, że operator sieci kablowej dostarcza do Twojego mieszkania lub domu kilka różnych serwisów, np.:
- Telewizję kablową
- Internet
- Telefon stacjonarny
Wykorzystywana jest do tego ta sama infrastruktura – na ogół kabel koncentryczny lub światłowód.
Tak naprawdę telefon stacjonarny w takim wypadku to tzw. IP Phone, czyli telefon wykorzystujący do komunikacji łącza internetowe. Jednak w praktyce, czyli dla Ciebie działa on dokładnie tak, jak tradycyjny telefon stacjonarny. Jego podłączenie świadczone jest na zasadzie, którą mogę nazwać „ponieważ można”. Staje się ciekawym dodatkiem, z którego większość z nas w praktyce nie korzysta. Sam mam u siebie takie łącze – i od lat z niego nie korzystam, ponieważ jak większość, rozmawiam tylko przez komórkę.
W takim wypadku rezygnacja z telefonu stacjonarnego nie będzie konieczna, ponieważ nie obniży ona kosztów usług. Może nawet być niemożliwa – operator nie ma faktycznej możliwości wyłączenia IP Phone.
Sprawdź też proszę, czy Twoje opłaty w przypadku wyłączenia jednej z usług nie wzrosną. Mogą być one sprzedawane tylko w pakiecie. Samodzielnie, albo w ograniczonej paczce kosztować mogą znacznie więcej!
Co powinno zawierać pismo rezygnacji z telefonu stacjonarnego?
Zanim przejdę to pokazania Ci kompletnego wzoru pisma, to chętnie zapoznam Cię z tym, co takie pismo powinno zawierać. To bardzo proste, wystarczy spełnić pewne wymogi formalne. Możesz zatem samodzielnie stworzyć odpowiednią, pisemną informację dla operatora. Oto zestawienie tego, co musi znaleźć się w piśmie:
- Miejscowość i data napisania pisma
- Twoje dane wraz z adresem. Ważne, by umieścić także numer klienta/abonenta. Numer ten znajdziesz na ostatniej fakturze lub na umowie
- Dane firmy, do której kierujesz pismo
- Tytuł pisma, najlepiej w formie Wypowiedzenie umowy lub Oświadczenie o rezygnacji z usług
- Treść, którą przedstawię niżej
- Twój podpis
Prawda, że proste? Te dane pozwolą zidentyfikować operatorowi linię, o którą chodzi. Rozpocznie się proces wyłączenia usług zgodnie z przewidzianym w umowie terminem. Na ogół potrwa on do końca następnego okresu rozliczeniowego po tym, w którym usługodawca otrzyma Twoje pismo.
Treść pisma powinna zawierać Twoje oświadczenie woli. W praktyce wystarczy napisać:
Nie musisz powoływać się na zapisy regulaminu ani podawać daty rozwiązania umowy, obliczając ją wcześniej wg dat okresów rozliczeniowych. Choć wiele osób się na to decyduje, to jednak nie jest to wymagane prawem. Operator otrzymując jasne oświadczenie Twojej woli musi ją zrealizować. Dobrą praktyką jest jednak podanie adresu instalacji usługi.
Rezygnacja z telefonu stacjonarnego – wzór
By ułatwić Ci zadanie przygotowałem wzór pisma. Możesz się nim bez obaw posłużyć. Możesz także w razie potrzeby zmienić jego treść. Moje uwagi zamieściłem w nim kursywą, dlatego dla przejrzystości możesz je usunąć po zapoznaniu się z nimi, a przed wydrukiem:
Pamiętaj proszę, by w rubryce na Twoje dane podać numer telefonu, którego operator może użyć jako kontaktowego z Tobą. To ważne – może zdarzyć się przeoczenie jakichś istotnych informacji, np. okresu obowiązywania umowy. Wtedy usługodawca najprawdopodobniej zechce Cię o tym poinformować, by ograniczyć koszty po Twojej stronie.
Rezygnacja z telefonu stacjonarnego w Orange, Netii, UPC i Vectrze – adresy
Zebrałem dla Ciebie aktualne na czas publikacji artykułu adresy operatorów, na które można wysłać pismo z rezygnacją.
Oto one:
- Orange Polska S.A.
Jagiellońska 34, 96-100 Skierniewice - Netia S.A.
pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105 - VECTRA S.A.
aleja Zwycięstwa 253
81-525 Gdynia - Ogólnopolskie Biuro Obsługi Klientów UPC
Murckowska 14c
40-265 Katowice
Procedura rezygnacji z telefonu stacjonarnego
Jestem przekonany, że stosując się do moich wskazówek z łatwością poradzisz sobie z rezygnacją z telefonu stacjonarnego. Na koniec napiszę jeszcze jak wygląda procedura po złożeniu przez Ciebie oświadczenia.
Oto kolejne kroki:
- Operator przyjmuje pismo i oblicza termin wyłączenia usług
- W czasie, gdy telefon działa możesz nadal z niego korzystać
- Do dnia rozwiązania usług naliczane są opłaty abonamentowe oraz opłaty za połączenia, jeśli zostały przewidziane cennikiem
- Operator może skontaktować się z Tobą, by zapytać o przyczynę rezygnacji i ewentualnie zaproponować inne rozwiązanie. Nie musisz z niego korzystać ani uzasadniać swojej decyzji
- Po upływie okresu wypowiedzenia telefon zostanie wyłączony
- Możesz otrzymać ostatnia fakturę, na której będą opłaty za połączenia w ostatnim okresie rozliczeniowym. Nie będzie ona już zawierała abonamentu
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz