Telefon, który jest dziś tak naprawdę bardzo złożonym smartfonem, ma wiele funkcji. Począwszy od robienia notatek i zdjęć, poprzez przesyłanie wiadomości tekstowych i multimedialnych, skończywszy na korzystaniu z usług internetowych – wszystko to w jednym urządzeniu. Nadal jednak jego podstawową i najważniejszą funkcją jest dzwonienie. Bez niej smartfon traciłby bardzo dużo. Co zrobić, jeśli telefon wybiera numer, ale nie łączy? Sprawdź dlaczego nie możesz wykonywać połączeń wychodzących. Zapraszam Cię do poznania przyczyn i rozwiązań tej sytuacji.
Choć może się to zdarzać naprawdę rzadko, to warto przyjrzeć się temu zagadnieniu. O ile z brakiem możliwości skorzystania z Internetu można się pogodzić, jeśli nie działa nawet dość długo, o tyle niemożność dodzwonienia się na konkretny numer jest denerwująca. Co, jeśli sprawa jest pilna? Trzeba coś z tym zrobić. Zaczniemy od zrozumienia możliwych przyczyn. Do dzieła!
Telefon wybiera numer, ale nie łączy – dlaczego?
Co to może oznaczać? Przede wszystkim ważne jest, by zidentyfikować powód takiego zachowania telefonu. Jak to zrobić? Zacznijmy od tego:
- Wybierz numer abonenta docelowego i naciśnij zieloną słuchawkę połączenia. Możesz także wybrać osobę z listy kontaktów i wykonać połączenie bez wpisywania numeru
- Przyłóż słuchawkę do ucha lub włącz tryb głośnomówiący. Zwróć uwagę na pojawienie się jakichś komunikatów głosowych czy dźwiękowych
- Jeśli brak jest komunikatu – sprawdź na ekranie, czy wyświetli się jakieś powiadomienie
Jakie możliwe przyczyny możemy zidentyfikować w ten sposób? Przede wszystkim:
- Abonent jest poza zasięgiem. Jeśli nasz rozmówca znajduje się poza siecią komórkową, to usłyszysz taki komunikat oraz prośbę o połączenie w innym terminie
- Połączenie zostanie przekierowane na pocztę głosową, jeśli Twój rozmówca ma ustawione przekierowanie (przy zajętości, będąc poza zasięgiem lub bezwarunkowe)
- Zdarza się, że w przypadku słabego połączenia z siecią Twojego rozmówcy, w słuchawce będzie cisza. Może to trwać nawet kilkanaście sekund. W tym czasie sieć będzie próbowała rozpocząć wywoływanie numeru docelowego. Po jego upływie, w przypadku niepowodzenia, nastąpi rozłączenie – może nie być żadnego komunikatu
- Jeśli przez dłuższy czas słyszysz zajętość i powtarza się to wiele razy, np. przez kilka dni, to możliwe, że odbiorca połączenia zablokował Twój numer
- Możesz mieć zablokowane połączenia wychodzące na wybrane numery – wtedy należy dokonać weryfikacji u operatora
- Możliwe, że Twój rozmówca spotkał się z problemem, który dokładnie opisałem w tym wpisie. Telefon podczas dzwonienia nie wybudza się i nie informuje odbiorcy o połączeniu
Brak możliwości wykonywania połączeń wychodzących – co mogę zrobić?
Jest kilka sposobów na pozbycie się tego problemu. Za chwile je poznasz. Na te chwile nie mogę stwierdzić, który będzie najlepszy dla Ciebie, ale najlepiej wykonać je w zaproponowanej przeze mnie kolejności – od najprostszego, do tego najbardziej złożonego. A zatem poradźmy sobie wspólnie z tym kłopotem! ?
Telefon nie nawiązuje połączenia – wypróbuj inny numer
Zacznijmy od połączenia na inny numer. Wybierz taki, którego użytkownik może według Ciebie teraz odebrać. Jeśli zostanie nawiązana rozmowa to najprawdopodobniej oznacza, że ten pierwszy numer ma problem niezależny od Ciebie. Spróbuj skontaktować się z tą osobą w inny sposób:
- Skorzystaj z wiadomości tekstowej SMS
- Wybierz jeden z komunikatorów internetowych
Możliwe, że osoba, z którą chcesz rozmawiać znajduje się poza zasięgiem sieci komórkowej, ale ma dostęp do lokalnej sieci WiFi.
Połączenie nie może być zrealizowane – zrestartuj smartfona
To uniwersalne rozwiązanie pozwala na rozwiązanie większości małych usterek. Twój numer po restarcie zostanie ponownie zalogowany do sieci, ze świeżymi ustawieniami. W ten sposób być może odzyskasz możliwość wykonywania połączeń.
Dlaczego nie mogę dodzwonić się do jednego numeru – sprawdź stan sieci
Sprawdź proszę na swoim telefonie ile kresek zasięgu sieci widzisz. Jeśli są dwie kreski lub jedna, może to oznaczać zbyt słaby zasięg. Wystarczy do wysłania wiadomości tekstowej, ale większość połączeń telefonicznych może nie dojść do skutku. Warto w takim wypadku znaleźć miejsce, w którym zasięg będzie lepszy. Możesz zmienić pomieszczenie lub wyjść na zewnątrz. Szczególnie przyda się to w obszarach położonych dalej od dużych miast.
Tryb samolotowy, gdy nie możesz dzwonić
Rozwiń od góry ekranu menu podręczne i odnajdź na nim ikonkę z opisem Tryb samolotowy. Jeśli jest podświetlona (oznaczona kolorem), to naciśnij ją raz, by wyłączyć. Teraz odczekaj około minutę, by smartfon ponownie nawiązał wszystkie rodzaje łączności. Możesz spróbować zadzwonić ponownie.
Telefon wybiera numer ale nie łączy – przełącz rodzaj sieci
Możesz skorzystać z faktu, ze Twój smartfon potrafi zdecydować, z jakiego rodzaju sieci będzie korzystać. Na dziś są to:
- Sieć 2G
- Sieć 3G, czyli UMTS
- Sieć 4G, czyli LTE
- Sieć 5G
Do połączeń głosowych używane są dziś pierwsze trzy sieci – z zastrzeżeniem, że preferowana jest sieć o najwyższym numerze. By to zmienić, wejdź w Ustawienia, a następnie:
- Wybierz Karty SIM i sieci komórkowe
- Wybierz swój numer telefonu (kartę SIM)
- Przejdź do Preferowanego typu sieci
- Zmień preferencję wybierając np. 3G lub 2G
Możesz teraz ponownie spróbować nawiązać połączenie. Pamiętaj, żeby powrócić do ustawień z najwyższą siecią, gdy już zakończysz rozmowę – to ustawienie jest na dłuższą metę najlepsze. Telefon na ogół najlepiej sam radzi sobie z wyborem optymalnej sieci.
Brak połączeń wychodzących – sprawdź kartę SIM
Czasem wyjęcie, oczyszczenie i ponowne włożenie karty SIM do smartfona może być naprawdę skuteczne. Wysuń tackę z kartą za pomocą dołączonej do opakowania szpilki, wsuwając ją w przeznaczony do tego otworek. Następnie:
- Wyjmij kartę SIM i przetrzyj ją suchą szmatką
- Umieść kartę SIM w tacce
- Wsuń tackę do końca, pamiętając o poprawnym jej ułożeniu – najlepiej zrobić to zapamiętując którą strona była włożona przed wyjęciem
Może być teraz konieczny restart telefonu. Po jego wykonaniu spróbuj nawiązać połączenie.
Nie mogę dzwonić ani odbierać połączeń – sprawdź środki lub stan usług
Jeśli słyszysz komunikat z sieci informujący o braku możliwości wykonywania połączeń wychodzących, to może to być sygnał:
- Braku środków na koncie typu pre-paid
- Zablokowania połączeń wychodzących z Twojego numeru na przykład z powodu braku płatności
Sprawdź stan środków lub swoje płatności abonamentowe. Pomoże skontaktowanie się z infolinią operatora lub zalogowanie do konta abonenta przez Internet.
Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz