Tylko połączenia alarmowe: jak naprawić, wyłączyć komunikat i co go powoduje?

Czy zgodzisz się ze mną, gdy napiszę, że lubisz świadomość, iż mając przy sobie smartfona, zawsze możesz połączyć się telefonicznie z dowolną osobą? Choć możesz używać swojego telefonu do różnych celów: Internetu, wiadomości tekstowych czy nawigacji, to jednak jego podstawowa funkcja – dzwonienie – zawsze pozostaje tą najważniejszą. Dzięki niej masz możliwość powiadomienia znajomych o ważnych wydarzeniach, kontaktu służbowego, czasem zabicia czasu rozmową z bliską osobą. A co, jeśli Twój smartfon wyświetla komunikat „tylko połączenia alarmowe”? Jak to naprawić, wyłączyć? Co go powoduje? Za chwilę wszystkiego się dowiesz.

Choć problem ten ma raczej prostą przyczynę, którą za chwilę zdiagnozujemy, to można go rozwiązać na wiele sposobów. Zaczniemy od najprostszych i najbardziej oczywistych, by przejść do trochę tylko bardziej złożonych. Wszystko po to, by przestał pojawiać się komunikat tylko połączenia alarmowe i by przywrócić możliwość dzwonienia.

tylko połączenia alarmowe w telefonie

Tylko połączenia alarmowe – co to znaczy?

Wyjaśnienie wydaje się łatwe, jednak należy to wytłumaczyć w kilku, najważniejszych punktach. Oto one, z uwzględnieniem wszystkich czynników wpływających na stan smartfona. Komunikat tylko połączenia alarmowe oznacza, że:

  • Twój telefon działa i moduł telefoniczny, czyli ten do połączeń, jest włączony
  • Smartfon ma połączenie z siecią komórkową, choć możemy mieć podejrzenia co do tego, czy może korzystać z wszystkich funkcji z tego wynikających
  • Telefon identyfikuje się w sieci komórkowej i może z nią (w jakimś zakresie) współpracować

Co z tego wynika? Ni mniej, ni więcej, tylko to, że możesz wykonać połączenie na numer alarmowy 112, ale nie połączysz się z żadnym, innym numerem. Połączenia na 112 są bezpłatne i dostępne dla każdego, natomiast pozostałe podlegają opłatom taryfowym – te nie są dostępne.

To, że masz w swoim pakiecie połączenia nielimitowane, w ramach abonamentu, nie oznacza, że wszystkie te rozmowy nie są taryfowane. Operator wie, że nic za nie dodatkowo nie płacisz, jednak ich wykonywanie zależne jest od posiadania odpowiednich ustawień dla wybranego numeru, które są zapisane u operatora.

Tylko połączenia alarmowe – dlaczego mogę je wykonywać?

Dostęp do połączeń alarmowych zagwarantowany jest w Unii Europejskiej oraz w większości innych rejonów świata dla wszystkich telefonów, które potrafią zalogować się do sieci komórkowej. Dotyczy to nawet przypadków, gdy:

  • W Twoim smartfonie nie ma włożonej karty SIM
  • Masz nieopłacone rachunki i zablokowany dostęp do korzystania z połączeń czy Internetu
  • Twój smartfon zablokowany jest z powodu niezapłacenia rat za urządzenie

Dzięki temu każdy posiadacz telefonu może skorzystać z pomocy służb ratunkowych, jeśli tego potrzebuje.

Co powoduje, że mam tylko połączenia alarmowe?

Do prawidłowego korzystania z sieci komórkowej, w tym wykonywania połączeń, potrzebne jest spełnienie następujących warunków:

  • Przebywanie w zasięgu swojej sieci komórkowej lub sieci innego operatora, który współpracuje z Twoim w zakresie roamingu – krajowego lub międzynarodowego
  • Posiadanie aktywnej karty SIM w telefonie
  • Posiadanie włączonej u operatora możliwości wykonywania połączeń – brak zablokowania połączeń za niezapłacone faktury
  • Prawidłowo działający moduł telefoniczny
  • Poprawne zalogowanie do sieci i identyfikacja
  • Korzystanie z telefonu, który nie ma założonej żadnej blokady, np. z powodu braku płatności rat za smartfona
  • Poprawne ustawienia sieciowe w telefonie

Jeśli któryś z tych warunków nie jest spełniony, to pozornie błaha funkcjonalność smartfona – dzwonienie – nie będzie możliwa do wykorzystania. Pamiętaj – w zdecydowanej większości przypadków połączenia działają. Jeśli jednak nie, to za chwilę rozwiążemy ten kłopot.

Roaming krajowy występuje wtedy, gdy Twój operator na danym obszarze nie ma zasięgu swojej sieci. Umawia się wtedy z innym operatorem, który ma tam zasięg, że ten drugi będzie traktował Twój telefon jak taki, który jest w jego sieci. Dla Ciebie proces ten jest „przezroczysty”. Dzwonisz i płacisz tak, jak będąc w zasięgu swojej sieci.

Jak naprawić połączenia alarmowe, żeby móc dzwonić?

Jeśli widzisz na swoim smartfonie taki komunikat, to za chwilę przejdziemy razem przez możliwe do wykonania działania, które go usuną, a Ty będziesz mieć znów możliwość dzwonienia. Na pewno opisane przeze mnie przyczyny takiej sytuacji naprowadzają Cię na rozwiązania ? Dlatego przejdźmy teraz do nich i wykonajmy kolejno, jeśli będzie to konieczne.

tylko połączenia alarmowe dlaczego

Sprawdź w jakiej sieci jesteś – czy znajdujesz się za granicą lub daleko od sieci?

Jeśli widzisz komunikat tylko połączenia alarmowe w Orange lub innej sieci, a jesteś za granicą lub w słabo zurbanizowanym terenie, to możliwe, że:

  • Nie masz włączonego roamingu u swojego operatora
  • Znajdujesz się w zasięgu sieci, która nie ma umowy z Twoim operatorem

Co możesz zrobić? Najlepiej będzie, jeśli zalogujesz się przez Internet (w miejscu z dostępem do niego, np. na komputerze) na swoje konto abonenta i sprawdzisz, czy masz włączony roaming (także krajowy). Jeśli tak, to spróbuj przemieścić się do większej miejscowości. W bardziej zurbanizowanym terenie będzie zapewne więcej sieci, a Twój smartfon wybierze tę, która współpracuje z Twoim operatorem.

Co ciekawe, dotyczy to także przebywania w kraju. Choć większość sieci ze sobą współpracuje i zapewnia roaming krajowy, o którym wcześniej pisałem, to zdarzają się przypadki, że masz tylko połączenia alarmowe. Będzie tak wtedy, gdy znajdziesz się poza zasięgiem swojej sieci, ale w zasięgu innej, która nie zapewnia roamingu krajowego.

Zrestartuj telefon, by wyłączyć tylko połączenia alarmowe

Widząc komunikat tylko połączenia alarmowe w Plus lub innej sieci, możesz znajdować się w sytuacji, w której w Twoim telefonie moduł rozmów głosowych przestał poprawnie działać. Co wtedy zrobić? Wystarczy, że wyłączysz i ponownie włączysz smartfona. Wszystkie jego podzespoły od nowa wgrają oprogramowanie systemowe i uruchomią się. Być może od razu po ponownym włączeniu uzyskasz możliwość dzwonienia na dowolne numery.

Karta SIM i ograniczenie tylko do połączeń alarmowych

Możliwym jest, że karta SIM niepoprawnie styka się z czytnikiem karty wewnątrz telefonu. Moduł odczytu SIM może nie działać poprawnie. W takim wypadku:

  • Wyłącz smartfona
  • Wyjmij kartę SIM korzystając z instrukcji. W większości przypadków konieczne będzie skorzystanie z dedykowanej szpilki lub na przykład wyprostowanego spinacza, by wysunąć tackę
  • Przetrzyj SIM suchą szmatką
  • Umieść kartę ponownie w smartfonie
  • Włącz telefon
Wyjęcie i włożenie karty SIM może także zresetować moduł GSM w telefonie w zakresie odczytu karty. To działanie także może przywrócić możliwość dzwonienia z tego właśnie powodu.

Po ponownym uruchomieniu systemu sprawdź, czy komunikat tylko połączenia alarmowe nadal jest wyświetlany.

tylko połączenia alarmowe jak naprawić

Jak usunąć problem poprzez reset ustawień sieciowych?

Być może Twój smartfon ma wgrane ustawienia połączeń sieciowych, które sprawiają, że nie możesz dzwonić nigdzie poza połączeniami alarmowymi. Jak wykonać restart tych ustawień, by uzyskać pełny dostęp do sieci? Oto instrukcja krok po kroku:

  • Wejdź w Ustawienia
  • Przejdź do opcji Połączenie i udostępnianie
  • Odnajdź Zresetuj Wi-Fi, sieci komórkowe i Bluetooth
  • Wybierz Zresetuj ustawienia

Po tym działaniu telefon pobierze z sieci nowe ustawienia komórkowe. W ten sposób możesz usunąć komunikat tylko połączenia alarmowe.

Pamiętaj, że w ten sposób usuniesz zapisane dane o sieciach Wi-Fi i urządzeniach Bluetooth. Będzie konieczne ponowne sparowanie urządzeń BT i połączenie z zaufana siecią Wi-Fi.

Stan płatności i działanie połączeń

Komunikat tylko połączenia alarmowe w T-Mobile lub innej sieci może oznaczać, że:

  • Połączenia, korzystanie z Internetu i SMS zostały zablokowane z powodu braku płatności za faktury
  • Smartfon jest zablokowany z powodu braku spłacania rat za urządzenie
Zablokowany za brak płacenia rat smartfon będzie miał także odpowiedni komunikat wyświetlany na ekranie, informując o fakcie blokady.

Co zrobić w takim wypadku? Skontaktuj się z operatorem i dowiedz się, czy taka blokada została założona. Poznasz ewentualna kwotę, jaką należy zapłacić, by móc znów dzwonić. Po wpłacie operator odblokuje Twój numer.

Podsumowanie

Zaczęliśmy od sprawdzenia sieci i modułu sieci komórkowej w telefonie. Przeszliśmy przez restart smartfona i wyjęcie oraz ponowne włożenie karty SIM. Przyjrzeliśmy się też kwestii ewentualnej blokady połączeń ze strony operatora. Jestem pewien, że podczas wykonywania któregoś z kolejnych kroków udało się w Twoim telefonie usunąć komunikat tylko połączenia alarmowe.

Do poprawnego wykonywania połączeń potrzebny jest właściwy odczyt karty SIM, a także jej identyfikacja w sieci. Dlatego też chcę polecić Ci dodatkowo przeczytanie tego mojego wpisu. Dowiesz się z niego co zrobić, jeśli Twój smartfon nie może odczytać SIM.

Zobacz więcej wpisów z kategorii: Telefony i operatorzy
Paweł Bocianowski Opublikowane przez:

Wielki fan nowych technologii od najmłodszych lat i poszukiwacz dobrych ofert. Posiadam wykształcenie ekonomiczne. Połączenie tych dwóch zainteresowań sprawia, że tropię, analizuję i próbuję odpowiedzieć na pytanie pt. „Jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby w określonym budżecie?”. Moją misją jest poszerzanie cyfrowej wiedzy Polaków i w ten sposób przeciwdziałanie zjawisku tzw. cyfrowego wykluczenia.  Efekty moich działań możesz śledzić na tym blogu. Miłego korzystania!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *