Komunikat „Wykryto wilgoć w porcie USB” nie musi oznaczać poważnego problemu. Czujniki po wykryciu zagrożenia uniemożliwiają proces ładowania, a tym samym odcinają dostęp energii elektrycznej. W ten sposób można zminimalizować ryzyko zwarcia, a także uszkodzenia wrażliwych komponentów. Należy mieć świadomość, że zdecydowana większość smartfonów nie posiada wodoszczelnej konstrukcji. Powyższe ostrzeżenie może pojawić się nawet wtedy, gdy urządzenie nie wpadło do wody.
Z pewnością niejednej osobie zdarzyło się obsługiwać telefon wilgotnymi dłońmi. Korzystanie z urządzenia w deszcz również może przyczynić się do zawilgocenia portu. Oczywiście trzeba pamiętać, że inteligentne czujniki także bywają zawodne.Czy brak ładowania oznacza, że smartfon musi trafić do serwisu? Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wiele zależy od tego, jaka ilość wilgoci przedostała się do wnętrza telefonu. W niektórych przypadkach możliwe jest jego osuszenie w warunkach domowych. Jeśli potrzebujesz sprawdzonych wskazówek, to zapoznaj się z dalszą częścią wpisu.
Zawilgocone gniazdo ładowania – jakie mogą być przyczyny?
Odsłonięte gniazdo ładowania jest szczególnie narażone na niesprzyjające działanie czynników otoczenia. Wystarczy odrobina wilgoci, aby telefon z aktywowanymi czujnikami odmówił ładowania. Warto jednak uwzględnić, że nie zawsze diagnoza jest trafna. Zdarzają się błędy oprogramowania – komunikat wyświetlany jest nawet wtedy, gdy smartfon nie miał żadnego kontaktu z wodą.
Zagrożenie dla portu USB w telefonie stanowi m.in.:
- obsługa urządzenia wilgotnymi dłońmi,
- pozostawienie smartfona na umywalce lub wannie,
- przypadkowe upuszczenie telefonu do wody,
- prowadzenie rozmowy w ulewny deszcz,
- pozostawienie sprzętu na ziemi (np. na plaży),
- przechowywanie bez etui ochronnego.
Jak pozbyć się błędu związanego z wilgocią w porcie USB?
Wilgoć w porcie USB sprawia, że normalne korzystanie z urządzenia staje się niemożliwe. Wiele zależy, czy woda faktycznie przedostała się do gniazda ładowania. Jeśli mamy świadomość, że telefon miał kontakt z wodą, to lepiej unikać podłączania go do zasilania, a nawet słuchawek. Poniżej zamieszczam kilka praktycznych podpowiedzi, które mogą okazać się pomocne podczas rozwiązywania problemu.
1. Osuszenie urządzenia
Pierwszym krokiem jest próba osuszenia telefonu. Bywa tak, że wystarczy jedynie kilka razy dmuchnąć w gniazdo ładowania. W przypadku większej ilości polecane jest sprężone powietrze. Oprócz tego można „rozebrać” urządzenie, a następnie pozostawić na kilka godzin do wyschnięcia. Nie należy umieszczać smartfona na kaloryferze. Niektórzy polecają umieszczenie smartfona w zamkniętym pudełku wypełnionym ryżem. Faktem jest, że wykazuje on zdolność do pochłaniania wilgoci, jednak nie zawsze omawiana metoda jest efektywna. Minimalny czas schnięcia to 24-48 godzin.
2. Sprawdzenie portu USB
Jeśli suszenie telefonu nie przyniosło pożądanych rezultatów, to warto jest sprawdzić stan fizyczny portu USB. Ma to szczególne znaczenie dla tych, którzy mają pewność, że smartfon nie miał kontaktu z wilgocią. Usterka mechaniczna może być przyczyną nieprawidłowej pracy czujników. Zdecydowana większość użytkowników nie potrafi samodzielnie ocenić stanu poszczególnych podzespołów, więc konieczna jest wizyta w serwisie. Wymiana uszkodzonego gniazda nie jest prostym zadaniem dla osoby, która nie ma żadnego doświadczenia. Fachowcy nie będą jednak mieli z tym problemu. Warto wiedzieć, że do awarii portu ładowania może dojść na skutek nieostrożnego wkładania lub wyjmowania wtyku ładowarki.
3. Próba ładowania wyłączonego telefonu
Może okazać się, że komunikat „Wilgoć w porcie USB” jest wynikiem błędu oprogramowania. Nie zaszkodzi spróbować podłączyć wyłączone urządzenie do źródła zasilania na minimum kilkadziesiąt minut. Niestety błędy czujników są trudne w usunięciu. Mogą one powracać niczym bumerang, co znacząco zmniejsza komfort użytkowania urządzenia. Przed wybraniem się do serwisu można spróbować przywrócić stan początkowy smartfona.
4. Usunięcie szkodliwego oprogramowania
Szkodliwe oprogramowanie może zakłócić prawidłową pracę smartfona. Wiele osób zapomina, że telefon również narażony jest na wirusy oraz fałszywe aplikacje, które mogą generować błędy. Istnieje możliwość uruchomienia urządzenia w trybie awaryjnym. Wystarczy sprawdzić, czy komunikat nadal się wyświetla. Jeśli nie, to istnieje duża szansa na to, że wina leży po stronie zainstalowanych aplikacji. Dobrze jest zrobić gruntowny przegląd.
5. Ładowanie bezprzewodowe
Komunikat o wilgoci w gnieździe ładowania pojawia się jedynie w przypadku podłączenia ładowarki. Niektóre urządzenia umożliwiają ładowanie bezprzewodowe. Jest to skuteczny sposób, aby podtrzymać urządzenie „przy życiu” i dać sobie czas na znalezienie trwałego rozwiązania. Niestety nie można wykluczyć wady fabrycznej urządzenia – zdarzają się one nawet wśród smartfonów renomowanych marek.
Jak wyłączyć czujnik wilgoci w smartfonie?
Zastanawiasz się, jak wyłączyć czujnik w telefonie Samsung, LG lub innym? Jest to funkcja systemowa, która musi być aktywna. Pozbyć można się jedynie powiadomień, o ile tylko sprzęt faktycznie nie uległ zalaniu.
- Jeśli system operacyjny nie był aktualizowany, to warto to nadrobić. Być może uda się usunąć błędy oprogramowania, które bezpodstawnie uruchamiają czujniki oraz generują komunikaty.
- Przywrócenie ustawień fabrycznych również może okazać się dobrym posunięciem. Gruntowne wyczyszczenie telefonu przynosi wymierne korzyści, jeśli błąd tkwi głęboko w oprogramowaniu lub zainstalowanych aplikacjach.
Korzystanie z urządzenia, które uległo nawet niewielkiemu zalaniu jest niewskazane. Wynika to z faktu, że wilgoć znajdująca się w gnieździe ładowania może dostać się do pozostałych podzespołów. W takiej sytuacji lepiej nie działać na własną rękę – należy wyłączyć telefon i nie podłączać go do zasilania. Im szybciej trafi on w ręce profesjonalistów, tym lepiej.
Zobacz więcej wpisów z kategorii: Porady technologiczne
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz